Welk land heeft het meeste invloed gehad op hoe de wereld nu is?

Wat denken jullie?
Zijn het de Engelsen? Of bv. de Amerikanen, Chinezen, Romeinen of Grieken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (10)

De Grieken en romijmeinen,
Ik zit in de 2de dus het zit nog allemaal vers in m'n geheugen.
Zij hebben de meeste invloed gehad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Amerikanen.

Zij hebben meer kernwapens dan elk ander land.
Invloed genoeg lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de engelsen die hebben grote delen van de wereld vele jaren lang onder hun bestuur gehad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Amerikaanse cultuur heeft een grote invloed op de rest van de wereld, vooral de westerse wereld, niet alleen via TV en film, maar ook via literatuur en levensstijl. Spijkerbroek, T-shirt en baseballpetje zijn van Amerikaanse oorsprong. Popmuziek uit de VS wordt gehoord over de hele wereld; deze is grotendeels gebaseerd op muziekvormen als country and western, blues en jazz. Vele grote musici en belangrijke orkesten in de westerse klassieke muziek zijn of waren gevestigd in de VS. Er zijn wereldwijd herkenbare iconen van de Amerikaanse populaire cultuur: Walt Disney, John Wayne, Elvis Presley en Marilyn Monroe. Recentere voorbeelden zijn Madonna en Michael Jackson. New York City wordt gezien als een centrum voor opera en instrumentale muziek en heeft het befaamde Broadway-theaterdistrict waar onder andere veel musicals te zien zijn. New York City en San Francisco zijn wereldwijd leiders in grafisch ontwerp en New York en Los Angeles concurreren met Europese modecentra Londen, Parijs en Milaan in de mode-industrie. Amerikaanse films (hoofdzakelijk opgenomen in Hollywood) en televisieprogramma's kunnen in grote delen van de wereld worden gezien. Filmindustrieën in andere delen van de wereld spiegelen zich aan Hollywood door een klankverwante naam te nemen: Bollywood in Bombay, Nollywood in Nigeria. Amerikaanse fastfoodrestaurants, waarop graag wordt afgegeven, hebben niettemin wereldwijd vaste voet aan de grond gekregen. Hierbij kan opgemerkt worden dat Amerikaanse kapitaalintensieve cultuurprodukten als TV en film het voordeel van een enorme binnenlandse markt hebben vergeleken met die uit andere delen van de wereld. Ze kunnen, als ze in Amerika succesvol zijn geweest, dus voor concurrerende prijzen wereldwijd verspreid worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Popmuziek en film bepalen toch niet hoe "de wereld" nu is.
Tussen 1945 en 2010 : de Amerikanen
De 19'de Eeuw : de Engelsen
In de Middeleeuwen : De Kerkelijke Staten
Invloed op wereldpopulatie / China en India
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste invloed hebben volgens mij de volken die aan het begin van de ontwikkeling stonden gehad; zij ontwikkelden technieken als landbouw zonder welke wij niet zouden zijn gevormd of daar een mogelijkheid toe hebben gehad.
Omdat ze aan het begin stonden hebben ze geen sporen na kunnen laten zoals grote bouwwerken of geschriften, maar ze moeten er zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Qua klassieke cultuur,kunst en filosofie: Griekenland (het Hellas der Oudheid) en het oude Romeinse Rijk

Qua sociale veranderingen/politieke verschuivingen:
Frankrijk (ideeën der Verlichting,de daarop volgende Revolutie van 1779).

Qua moderne taalvoering: het Britse wereldrijk (dat de Engelse taal naar alle uithoeken der Aarde exporteerde)

Qua moderne technologie/wetenschap: Het Verenigd Koninkrijk (o.a.stoommachine),Duitsland (o.a.dieselmotor),Verenigde Staten van Amerika (computer,draadloze communicatie,ruimtevaart---dit laatste met de Sovjet-Unie/Rusland).

Toegevoegd na 2 minuten:
toevoeging:
Ook natuurlijk: kernenergie (sedert 1945) door de Verenigde Staten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi compleet antwoord: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Question And Answer: ik bedoel: jij dank je wel,want ik wilde zo'n zelfde vraag stellen ivm een werkstuk en die is nu mooi vind ik beantwoord!
hoef ikzelf de vraag nu niet meer te stellen.
Je zou kunnen zeggen Amerika, maar denk eens na door wie Amerika gesticht is? Dat waren de Engelsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft de handel is dat Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Grieken en de Romeinen hebben veel invloed gehad op veel vlakken zoals cultuur, wetenschappen enz, maar Amerika heeft ook zijn steentje bij gedragen als het om de wereldpolitiek gaat.