Hoe kom ik erachter of ik afstammeling ben van Cornelis Jol?

Mijn achternaam is Jol. Ik heb al maanden het internet afgespeurd voor het antwoord of ik misschien familie zou kunnen zijn van Cornelis Jol. Stambomen in mijn familie zijn er niet, en aangezien mijn opa een tijd geleden vanaf de kust (Schoorl ofzo) hier kwam wonen zal ik waarschijnlijk ook geen informatie over Cornelis Jol vinden bij het lokale gemeentehuis.

De Jollen moeten toch uiteindelijk allemaal verre familie van elkaar zijn? Zoveel Jollen zijn er immers niet.

Zie link over Cornelis Jol:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cornelis_Jol

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
itsme
13 jaar geleden
Ga eens in Scheveningen kijken... de helft van de mensen daar heet Jol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de zekerste manier is om dit na te gaan is in de vrouwelijk lijn

Antwoorden (3)

Beste kan je dat gewoon doen door zoveel mogelijk te gaan spitten in het bevolkingsregister van je geboorte plaats, het kost wat tijd maar dat is wel de meest betrouwbare manier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om te beginnen met je familie: (groot-) ouders, (oud-) ooms tantes. Zij kunnen vaak wel weer wat vertellen over hun voorouders.

In gemeenteregisters (Gba) kun je vaak achterhalen waarvandaan iemand zich vestigt in een bepaalde gemeente. Zo kun je in die eerdere gemeente weer verder zoeken. Gemeenteregisters hebben vaak gegevens tot zo rond 1800 (Napoleon heeft ze ingevoerd). Voor die tijd kun je zoeken in kerkregisters (lidmatenboeken etc.). Als je voorouder dingen heeft gedaan die hem beroemd hebben gemaakt, zijn er vaak nog wel veel oudere bronnen. Maar dan moet je naar provinciale of gemeentelijke archieven.

Er is onlangs een serie op TV geweest die 'Verborgen verhalen' heet. Daar kun je ook een soort cursusboek bestellen. Misschien heb je daar wat aan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Op de site van het Meertens instituut kun je zien dat er nu zo'n dikke 400 personen zijn die de achternaam "Jol" dragen. Zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wordt je hier iets wijzer.