Wie of wat zijn "kraan kinderen" ?

Toegevoegd na 4 minuten:
deze werden ingezet in Gent, dit kwam in de radio op zondag ochtend, maar ik weet er het fijne niet meer van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of het een antwoord is, maar kijk hier eens: http://www.historischespelen.nl/kraankinderen.html

Antwoorden (4)

De Kraankinderen is een verhaal over kinderarbeid in de 19e eeuw. De kinderen werken bij de havenkraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De kraankinderen waren helemaal geen kinderen, maar volwassen mannen", stelt hij.

Feit is dat in Zierikzee, net als in andere havens, eeuwenlang een kraan stond die door menskracht werd aangedreven. Dat gebeurde door personen in een groot rad te laten lopen, dat weer de kraan zelf van beweging voorzag. Kraankinderen werden die werklui genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kraankinderen zijn mannen die in een groot rad in de toren lopen om het touw van de hijskraan in beweging te brengen. Vreselijk zwaar werk en nog slecht betaald ook. Ze verdienden er twee gulden per jaar mee en wat stuivers voor een maaltijd. Kraankinderen betekent in dit verband knechten van de kraan. Dat konden volwassen mannen zijn, maar als ze sterk genoeg waren ook kinderen.

http://www2.nijmegen.nl/content/800622
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger werden kranen aangedreven met mankracht. de aandrijving bestond uit een grote ronde en platte "ton", gemaakt uit hout, waarin mensen liepen. die ronde begon dan te draaien, en die energie zette de kraan in beweging. een beetje het systeem van een draaiende ton, die je soms op speeltuinen ziet, maar het model was anders (meer het model van een houten wiel in een watermolen : rond en plat)
de kraankinderen zijn niet per definitie "kinderen", alhoewel de naam dat doet vermoeden. de job was in feite veel te zwaar voor kinderen. zeker als er zware lasten moesten worden getild door de kraan, moesten er volwassen lopers aan te pas komen. Deze volwassen lopers noemde men "kraankinderen".