waar vind ik zo gauw een goede betrouwbare site over de val van het romeinse rijk?

ik moet er een werkstuk over vinden maar ik kan op google er niet echt betrouwbare sites over vinden..dus als iemand mij kan helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Even een paar feiten op een rij.

Wikipedia heeft niet altijd gelijk. Het is geen wetenschappelijke site, maar geschreven door jan en alleman.

Geschiedvervalsing heeft altijd plaatsgevonden en dat begon al in de verslagen van de romeinen zelf die lang niet altijd klopten met verslagen van andere volkeren uit die tijd of archeologisch en forensisch bewijs. Elke site kan dus goed of fout zijn.

Hoe pak je dit dan aan?

Als een journalist. Bekijk verschillende sites en lees wat ze te hebben te vertellen. Ogenschijnlijk betrouwbaar of niet. Zoek ook over geschiedvervalsing en wat daar eventueel over bekend is. Verwerk dat in jou verhaal.

Begin als een soort van inleiding al over het onderwerp geschiedvervalsing en de politieke belangen daarvan. Dit hoeft niet uitgebreid, maar net genoeg om begrijpelijk te maken dat dingen anders kunnen zijn gebeurd.

Op Discovery Channel en National Geographic zijn af en toe documentaires te zien waarin ze met moderne archeologische en forensische middelen de waarheid achter bepaalde mythen uit de geschiedenis proberen te achterhalen tot zover mogelijk. Uit de laatste die ik enkele weken terug heb gezien bleek dat Billy The Kid helemaal niet die medogenloze moordenaar was die het verhaal over hem claimt. Een verhaal die ook in de geschiedenisboeken staat. En dus niet juist is. Dit is natuurlijk ook bij de romeinen gebeurd.

Die inleiding gebruik je als een soort van disclaimer, en in mijn visie een terechte. De legers die de romeinen versloegen waren vaak toch wat minder groot dan hun trotse inbeelding. Er zijn namelijk binnen de romeinse wereld al verslagen die elkaar hierover tegenspreken. Dat mag je rustig behandelen.

Vooral in de laatste jaren van het romeinse rijk was men flink decadent en corrupt. Dat was verboden en moest er dus in de verslagen van de questors, prefecten en andere ambtenaren wel eens iets worden gerommeld.

Ga dus niet uit van een enkele bron, maar gebruik meerdere bronnen. Op internet en eventueel in boeken in de bibliotheek. Vermeld je bronnen. Diep interessante tegenstellingen uit.

Maar wat in jou geval ook belangrijk is, is je persoonlijke doel. Waarom moet je deze opdracht maken? Voor geschiedenisles?, voor taalles? Of willen ze zien hoe je zulks aanpakt?

Voor geschiedenisles zijn feiten, tegenstellingen en nieuwe inzichten belangrijk. Voor taalles maakt dat niet uit en gaat het puur om hoe je je verhaal formuleert en hoe je te taal toepast. Hou dus ook je eigen doel in het oog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kijk even op Wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_Rijk

en dan onder het hoofdstukje 'De val van de Republiek'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies gelijk, maar jij was eerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wikki, is niet altijd te vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat platje zegt klopt als een bus. Iedereen kan een stukje op wikipedia schrijven. Het is niet altijd juist wat er staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eh... klopt. Moest vorig jaar rapporten/essays schrijven en als er in de referenties/quotations/bibliografie ook maar 1 'wiki' te bespeuren viel dan zakte je er automatisch als een baksteen voor, en daar was geen discussie over mogelijk.
Deze lijken me toch wel te vertrouwen. Als het van de docenten al, niet klopt, heeft iedereen het mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles is wel of niet te vertrouwen platje. Vergeet niet de doelbewuste geschiedvervalsing die al begon in de verslagen van de romeinen zelf. Overigens, wat betreft leraren, ik heb dat volkje al heel wat onzin horen uitkramen over zaken waar ze totaal geen verstand van hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ojaa, dat heb ik ook gehoord maar ga er toch maar vanuit dat ze gelijk hebben, anders zit je ook maar voor jan dokus in de banken.
misschien je moet zoeken in een bibliotheek site... en dan in de geschiedenis...
ik denk wel dat deze betrouwbare informatie geeft...

Toegevoegd na 1 minuut:
http://zoeken.bibliotheek.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie! Vooral Keesings Historisch Archief.
Kijk hier even: http://wapedia.mobi/nl/Romeinse_Keizerrijk