waar komt halloween oorspronkelijk vandaan? hoe ver terug in de geschiedenis is het begonnen?

hoelang bestaat het al en wie verzon het of is het een mythe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

"De geschiedenis van Halloween gaat enkele eeuwen terug, tot de Pomona-dag van de Romeinen en het Samhain-festival van de Kelten. Dit waren feesten waarbij offers werden gebracht aan de goden, om ze te bedanken voor de oogst en steun te vragen voor de komende winter. De invloeden hiervan zijn later gemixt met Allerheiligen en Allerzielen. Dit zijn twee katholieke feestdagen die op 1 en 2 november werden gevierd. Allerheiligen was een dag waarop de heiligen werden herdacht. Op Allerzielen werden overledenen geëerd. Mensen verkleedden zich dan ook als engel, heilige of duivel en er werden vreugdevuren georganiseerd. In het oud-Engels heette Allerheiligen 'All Hallows' of 'All Hallow's Eve'. Dit werd later verbasterd tot Halloween.

Door Engelse, Schotse en Ierse immigranten werd Halloween in de negentiende eeuw naar Amerika gebracht. Het was toen, en ook nog in de twintigste eeuw, vooral een feest voor kinderen. Ze verkleedden zich als spook, sneden pompoenen uit en trokken daarmee langs de huizen om snoep te vragen.

Sinds de jaren tachtig vieren ook volwassenen Halloween. Huizen worden versierd, mensen verkleden zich zo griezelig mogelijk en de winkels liggen vol met Halloweenspullen. Dit waaide over naar Europa, waar nu ook steeds meer mensen Halloween vieren. "

Nog meer info in bron!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Halloween — ook wel All Hallows’ Eve genoemd, de avond vóór Allerheiligen

Staat bekend om zijn heksen, kabouters en andere zonderlinge versieringen en attributen, en is terug te voeren op de oude Kelten in Groot-Brittannië en Ierland.

Op de volle maan die het dichtst bij 1 november lag, vierden ze het feest van Samhain, wat „het einde van de zomer” betekent.
Ze geloofden dat tijdens Samhain de sluier tussen de mensenwereld en de bovennatuurlijke wereld werd weggenomen en dat er geesten, zowel goede als boze, over de aarde zwierven. De zielen van de doden, zo dacht men, keerden naar hun huis terug, en de familie zette voedsel en drank voor deze geesten neer in de hoop hen gunstig te stemmen.
Dus wanneer kinderen nu als spoken of heksen verkleed langs de huizen gaan en met ondeugende streken dreigen als ze geen snoep krijgen, zetten ze onbewust de riten van Samhain voort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je ;-)
Hallows Eve,de avond van Allerheiligen,1 november in de Iers-Keltisch begon het jaar op 1 november,dus 31 oktober was oudejaarsavond.
In Engeland werd halloween vooral door de Kelten gevierd.
De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haloween is de dag van het nieuwe jaar in het iers keltische geloof. dit was hun oud en nieuw. zij geloofde er ook in dat vandaag de dag de sluier tussen de mensen wereld en de geesten wereld het dunst was. vandaar dat mensen als de doden verkleed gingen om ze te eren. maar vandaag de dag drijven we er alleen de spot mee.