Waar komt de uitdrukking ''naar de filistijnen'' vandaan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K
Amadea
13 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/liggen-filistijnen.10579

Het beste antwoord

De Filistijnen waren absoluut geen volk dat door de toenmalige ongeorganiseerde 12-stammen Joden uitgeroeid moest worden: dat ging juist andersom! Wat een tijdgeest-vooroordeel! De Filistijnen hadden een superieure cultuur en overheersten en onderdrukten de stammen van Israel. Van de Joden uit gezien is dit de tijd van de 'rechteren' en van (wat iedereen kent:) Samson die de Filistijnse overheersing beantwoordde met persoonlijke terreur. Totdat hij Delila tegenkwam natuurlijk. De Filistijnen woonden toen in machtige stadstaten (ik dacht 5) die meer dan heel huidige Gaza omvatten. Het is een erg interessant volk, vooral omdat niemand exact weet waar ze vandaan kwamen. Van de gigantische ontploffing van eiland Thera en ook Kreta? Maar ze waren machtig genoeg om Joods gebied te bezetten en geheel te overheersen. Dat moet de 'bevooroordeelde' toch even bedenken: de Filistijnse invasie in Joods gebied... De huidige Palestijnen worden nog steeds Filistini genoemd. En de Joden de Jehud: van Juda. "Naar de Filistijnen gaan' betekent dus een hopeloze missie tegen iets wat volledig superieur is: kortom: einde verhaal: vernietiging. Pas als de Joden toen door de onderdrukking een koning aanstelden (Saulus) op dringend verzoek van de stammen (niet naar de wens van JHWH) ontstaat er een staat Israel die oorlog voert tegen de Filistijnen, en overigens dan ook weer een keer verslagen wordt. Koning David doet het dan daarna beter en dan krijgen we koning Salomo(n).
Geschiedenis blijft interessant als je maar wil weten, niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De uitdrukking betekend zoveel als kapot gaan.. Voor verdere info zie bron.
Leuke vraag trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de bijbel. De Filistijnen waren een volk dat door Israël uitgeroeid moest worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitdrukking 'naar de filistijnen gaan ' is aan de bijbel ontleend (zoals veel uitdrukkingen in de Nederlandse taal).

De filistijnen waren de ongelovigen. Wie naar de filistijnen ging, begaf zich onder de heidenen en was derhalve verloren.

Naar de filistijnen gaan betekent dan ook verloren gaan, kapot gaan.