Snel wordt ook gebruikt in de betekenis van ‘vlot, flitsend, glad’ (Van Dale). Dit woord is in deze betekenis niet alleen gekoppeld aan ‘snelle jongens’, maar ook aan bijvoorbeeld ‘een snelle jas’, ‘snelle auto’.
Wellicht is de betekenis ontleend aan het Oudfrans isnel ‘behendig’ en Italiaans snello, oorspronkelijk ‘snel, behendig’. Zo kreeg de betekenis van een ‘snelle, behendige jongen’ die van een vlotte, gladde vogel.
2 jaar geleden
Een 'snelle jongen' is iemand die vlot/snel is met het zich aanpassen aan wat modieus is is: kleding, voorkomen en opvatting. Deze jongen is meestal niet iemand in de puberleeftijd. Een 'snelle jongen' is vaak een twintiger/dertiger die met gewiekste praatjes je iets probeert te verkopen (en dat wordt ervaren als 'aansmeren').
Het woord jongen in samenstellingen heeft vaak niet betrekking op pubers maar op volwassenen. Een zware jongen is een crimineel. 'Rare jongens' zijn Romeinen (Asterix.). Jongens van de gestampte pot zijn mensen met gevangeniservaring (= het eten van gestampte pot)
Bronnen: Van Dale;; Bargoens woordenboek.
De herkomst van het woord 'snel' gaat vermoedelijk terug naar het woord snedig (snijden). Dit betekent met betrekking tot personen: gevat, schrander, scherpzinnig. Ook wel: ad rem, vlug, vaardig, handig, glad, gewiekst, sluw.
Toegevoegd op 11 juni 2021 12:39: tekst
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Volgens mij geef je alleen de betekenis van een snelle jongen.
Mijn absoluut niet politiek correcte associatie is dat het vaak jonge mannen van bedenkelijk allure betreft met een dure en snelle auto.

Die auto, zo vinden ze zelf, geeft hen status, terwijl een ander wellicht vermoed dat die snelheid regelmatig van pas moet komen bij zaakjes die het daglicht niet kunnen verdragen.
'Snel' slaat dus op hun auto en hun manier van geld verdienen.
Toegevoegd op 11 juni 2021 16:13: tekst