Dubloen is ontleend aan het Franse doublon, rechtstreeks uit het Spaanse doblon, letterlijk ‘dubbele (munt)’. Vergelijkbaar hiermee is het dubbeltje.
Een dubbeltje verwijst naar twee stuivers, een dubloen naar twee dukaten.
Wikipedia: een dubloen is een Spaanse goudmunt met een waarde van twee escudo's, met een gewicht van 6,77 gram. Ze werd van 1537 tot 1833 geslagen en zowel in Spanje als de Spaanse kolonies gebruikt.
Buiten Spanje was de munt (met name in Frankrijk) ook bekend onder de naam pistool (Pistole) en werd een enkele escudo ook wel aangeduid als Pistolet.
Naar het Spaanse voorbeeld werden verscheidene andere gouden munten geslagen, zoals de Louis d'or in Frankrijk, de Friedrich d'or in Pruisen en de Zwitserse dubloen, ook als Duplone geschreven.
2 jaar geleden
De Vroegnieuwnederlandse vormen zijn wrsch. opnieuw ontleend via Frans doublon [1534; Rey], de oudere vormen wrsch. rechtstreeks uit Spaans doblon, letterlijk ‘dubbele (munt)’, een gouden munt ter waarde van 2 dukaten, later 2 escudos of pistolen;
2 jaar geleden
Dubloen is een Spaans goudstuk (6,75 gram) en heet zo omdat het tweemaal (du) een escudo is. Van de 16de tot de 19de eeuw was escudo de naam van verschillende Spaanse, Portugese en Centraal/Zuid-Amerikaanse munten. (In de 20ste eeuw was escudo de munteenheid in Portugal en Chili.).
Buiten Spanje werd de escudo 'pistool' genoemd.
De Spaanse benaming voor dubloen is: doblón (=dubbel). De dubloen werd geslagen van de 16de tot de 19de eeuw in Spanje en Spaans Amerika. Sedert de 18de eeuw werden vooral dubloenen van twee en vier geslagen, die een grote rol speelden als handelsmunt in Amerika en Europa.
In de Nederlanden werd in de 16de eeuw de Spaanse munt met de koppen van Ferdinand en Isabella wel als dubloen aangeduid.
In guldens is een escudo (pistool) een munt van 9,50-10.00 gulden; circa 4,50 euro.. Een dubloen is het dubbele: 19,00-20.00 gulden; circa 9 euro.
Bronnen: oude woordenboeken; Winkler Prins encyclopedie.