Waar komt het woord SCHOTS vandaan in de uitdrukking "schots en scheef"?

Als iets willekeurig door elkaar staat zegt men, dat het schots en scheef is. Waar komt het woord schots vandaan. Wat heeft het eventueel met de Schotten te maken? Graag een bron erbij!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
7.5K
SentWierda
3 jaar geleden
In uitdrukkingen is de lettercombinatie sch + sch vaker voorkomend, Vanwege de alliteratie: de opeenvolging van woorden die beginnen met dezelfde klank.
Tien voorbeelden van sch + sch: schots en scheef, schone schijn, schuiten van schoenen, schoon schip maken, iemand iets in de schoenen schuiven, een scheve schaats rijden, iemand tegen de schenen schoppen, door schade en schande wijs worden, schouder aan schouder staan, er is geen schim of schaduw van te zien.

Het beste antwoord

Schots in de betekenis van ‘rommelig, verkeerd’ heeft een onduidelijke herkomst, de oorsprong ervan is onzeker. Het zou een afleiding van het werkwoord schieten kunnen zijn.
Onwaarschijnlijk is dat het van de bevolkingsgroep zou afkomen omdat die kennelijk gezien werden als raar, dom, lomp en onvriendelijk. Ook is onwaarschijnlijk dat het verband zou houden met het Italiaanse sciocco, dat ‘dom, lomp’ betekent.

Vermoedelijk heeft het meer te maken met alliteratie, letterrijm om het begrip waar de uitdrukking om gaat te versterken. Zoals bijvoorbeeld ook paal en perk, lief en leed, met man en muis, huis en haard.
Amadea
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn talloze uitdrukkingen bestaande uit twee woorden die vrijwel hetzelfde betekenen. Er worden dan twee woorden gebruikt om de toestand nog eens te benadrukken. 'Schots' heeft hier vrijwel dezelfde betekenis als 'scheef'. Zie verder http://etymologiebank.ivdnt.org/trefwoord/schots2.

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Tautologie_(stijlfiguur).
Toegevoegd op 17 april 2021 19:57: tekst