Kletsmajoor was oorspronkelijk kletsmeier. Dit woord wordt nog steeds wel als zodanig gebruikt en staat ook nog steeds in de Dikke van Dale als synoniem voor kletsmajoor.
Uit tal van Middelnederlandse teksten blijkt dat meier van oudsher in een ongunstige betekenis of context kon worden gebruikt. Dat heeft geleid tot samenstellingen met een negatieve gevoelswaarde, zoals brommeier, kletsmeier en lulmeier. En dat heeft er ook voor gezorgd dat het werkwoord meieren beslist niet als positief wordt ervaren; het betekent "zaniken".
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Bovengenoemd 'meier' komt uit de Nederlandse taal. Naam Meijer schrijf je anders. Zijn veelal (van origine Joodse) achternamen.

Andere antwoorden (2)

Ha, die Paza;

Ik heb er geen verklaring voor kunnen vinden, maar het is wel te beredeneren; de rang van majoor is een behoorlijk hoge. Ook de uitdrukking 'majeur' voor groot of ernstig werd vroeger vaak gebruikt. Ik kan me dus voorstellen dat ermee wordt uitgedrukt dat de persoon in kwestie een hoge rang in het kletsen heeft omdat hij het in ernstige mate doet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de van Dale staat:
klets·ma·joor de; m,v -s vreselijke kletskous

Ik kan nog wel een aantal synoniemen vinden, maar waar het woord vandaan komt kan ik niet vinden.

Toegevoegd op 22-04-2009 10:08:27
+1 trouwens voor deze goeie vraag !