Wat is de herkomst van het woord roefelen?

Roefelen komt in het hele land voor. Het betekent zoveel als: scholieren die 'ruiken' aan het echte leven. In de hoogste klas van de basisschool is het populair. En er is ook een tv-serie en een landelijke stichting. Maar waar komt het woord vandaan?

6 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Roefelen komt in het hele land voor."
Nou, ik kom uit het midden van het land, en ik had nog nooit van roefelen gehoord :-)
Maar de herkomst van het woord is België
SentWierda
6 jaar geleden
Met 'roefelen komt in het hele land voor' bedoel ik: de activiteit die met roefelen wordt bedoeld komt in het hele land voor. De landelijke stichting zit in Amstelveen - er is een tv-serie over dit onderwerp.
En vandaag las ik in een krant op de Veluwe dat kinderen een roefelmiddag hadden gehad.
SentWierda
6 jaar geleden
Inmiddels weet ik dat roefelen (onder deze naam) in heel Nederland voorkomt, dankzij de websites Delpher en Dekrantvantoen. Sinds oktober 1993 wordt roefelen massaal georganiseerd door het Nationaal Jeugdfonds oftewel Jantje Beton, Scholieren kunnen snuffelen aan iets onbekends en dan gaat het vooral om het bedrijfsleven.
Vaststaat dat het woord afkomstig is uit Vlaanderen maar de herkomst is mij nog steeds niet duidelijk.

Antwoorden (2)

Ondanks dat ik in diverse landsdelen verbleef en behoorlijk op de hoogte ben van de Nederlandse taal en haar dialecten heb ik nog nooit eerder iets over roefelen vernomen....

"Het initiatief van de roefeldag heeft zijn weg gevonden naar Nederland, inclusief de naam. Toch zullen de meeste Nederlanders het werkwoord ‘roefelen’ niet kennen" werd in 2003 geschreven. Die weg begon in Vlaams België.

Volgens het woordenboek Tilburgs dialect betekent roefelen: aframmelen, ranselen; de trom roeren. Dat zal dus een andere oorsprong hebben, dat heeft met roffelen te maken.

Volgens wikipedia is het een Belgisch-Nederlands woord voor `snuffelen` of `ontdekken`. Maar het vreemde is dat ik geen andere bron kan vinden die dat bevestigt.

Volgens http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article_content&wdb=WNT&id=M060544 betekent in West-Vlaanderen roefelen "de begroeide en ruige oppervlakte (van wegen) met een spade afschaven".

Op http://e-wld.nl/lemma/search/?page=3&search=ravotten is te vinden dat roefelen een dialectwoord is voor ravotten, stoeien. Mogelijk dat dat de bron is voor de recente toepassing van dat werkwoord.
Amadea
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
In de Van Dale, het Etymologisch woordenboek van J. de Vries en in oude woordenboeken heb ik niets kunnen vinden over de herkomst van het woord roefelen in relatie tot 'achter de schermen kijken'.
Daarom stelde ik de vraag. Dat het een oorspronkelijk Vlaams woord is dat 'snuffelen' betekent, is vrij aannemelijk. Maar dan blijft het nog steeds de vraag waarom dit snuffelen 'roefelen' wordt genoemd.
Ik vermoed dat roefelen een typisch basisschoolwoord is dat, overgewaaid vanuit Vlaanderen, in Nedertland landelijke verspreiding heeft gekregen.
De oplossing van mijn vraag over de herkomst kan wellicht door een Vlaming worden gegeven.
Roefelen is een woord uit het Okegemse dialect en te vinden in het Okegems dialectwoordenboek dat in 2004 is verschenen met als titel: "Azzoeë gezeid”
Roefelen (geroefeld) betekent – alles overhoop gooien tijden het zoeken.
Er is dus een overeenkomst met de positievere betekenis die het woord in Nederland heeft gekregen: namelijk ontdekken en snuffelen.
Ook: roefeling – berisping
Een roefel inaven – onbesuisd te werk gaan
Snel en slordig iets afhandelen - iets roefroef afhandelen
Okegem is een dorp in de Vlaamse provincie Oost-Vlaanderen en gelegen in de Denderstreek aan de rechteroever van de Dender. Het Okegems dialectwoordenboek "Azzoeë gezeid” is ontstaan en samengesteld met behulp van het verzamelwerk van Jozef Vander Speeten. De heer Jozef Vander Speeten was oud-onderwijzer van het Sint-Jozefscollege te Aalst. Geboren in Okegem op 4 april 1926 en overleden in het OLV Ziekenhuis in Aalst op 20 oktober 2017.
De herkomst van het woord roefelen is dus: vanuit het typisch Vlaams Okegems dialect en betekent oorspronkelijk: tijdens het zoeken de boel overhoop halen.
Herstel: het dialectwoordenboek: "Azzoeë gezeid. Een inleiding tot het Okegems dialect" verscheen in het najaar van 2006, uitgegeven door Heemkring en Davidsfonds van
Okegem
Roefelen komt ook voor in het dialectenwoordenboek de Zwevegemse Woordenschat opgetekend door Giovan DeLoof. Woorden uit de dialecten van de omringende Vlaamse dorpen en gehuchten van Zwevegem
https://issuu.com/amantine/docs/zwevegemse_woordenschat
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Hoe sympathiek ook de Okegemmers en Zwevegemmers zijn, ze brengen me niet bij het antwoord op mijn vraag.
Roefelen is een eeuwenoud woord met verschillende betekenissen. Maar geen enkele oude betekenis komt in de buurt van 'snuffelen bij een bedrijf''.
Logisch nadenken leidt tot de gedachte dat roefelen mogelijk iets te maken heeft met de oude gilden. Roefelen bij een gilde. Is er iemand die dit verband kan leggen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wie beweert dan dat roefelen snuffelen bij een bedrijf betekent? Roefelen betekent in het Vlaamse land alles overhoop gooien tijdens het zoeken. Roef roef snel klaar.Nederland maakt er snuffelen van, ook prima. Gewoon snuffelen, maakt niet uit waar. Dat kan bij een bedrijf zijn of in de boekenkast, of in de groentebak.
Roefelen bij een Gilde betekende trommelen of roffelen. Er zijn meer woorden met verschillende betekenissen.
Er is een bok en een bok, een blik en een blik, een deken en een deken.
SentWierda
6 jaar geleden
@JoanDArc: wie dat beweert? Het Nationaal Jeugdfonds (Jantje Beton) dat alle basisscholen hiervoor enthousiast probeert te maken.
En waardoor -sinds 1993- heel Nederland geacht wordt te weten dat met roefeldag een 'scholierensnuffeldag bij het bedrijfsleven' wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag is niet wat met de roefelDAG wordt bedoeld maar waar wat de herkomst van het woord roefelen is. Die vraag is uitgebreid door deze Vlaming beantwoord. Hier laat ik het bij.
SentWierda
6 jaar geleden
Uitgebreid googelen levert op dat vrijwel elke basisschool in Vlaanderen veel aandacht heeft voor roefel = dag van het kind = kennismaken met de wereld van de volwassenen.
Het kan een roefeldag zijn maar ook een roefelweek.
Maar de herkomst van roefel in relatie tot 'dag van het kind' blijft onduidelijk.
De Okegemnaars bieden geen uitkomst.