Wat betekent de uitdrukking " al ziende blind " ?

Toegevoegd na 7 uur:
wordt dit dan bewust of onbewust gedaan door een persoon of beseft ie dit dan niet ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Ziende blind zijn,
d.w.z. willens en wetens blind zijn voor iets; ook iets wat duidelijk zichtbaar is niet zien. In de 16 de eeuw komt dit gezegde voor bij Froissart I, 194: Sij mosten al siende blint wesen ende hoir hoofden wat lage houden, want ten was genen tijt doe vörd
Gevonden

http://www.encyclo.nl/begrip/ziende%20blind%20zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net een fractie eerder:))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
scheelde indd maar een paar seconden:)

Andere antwoorden (6)

Ziende blind zijn
Spreekwoorden: (1914) Ziende blind zijn,
d.w.z. willens en wetens blind zijn voor iets; ook iets wat duidelijk zichtbaar is niet zien. In de 16de eeuw komt dit gezegde voor bij Froissart I, 194: Sij mosten al siende blint wesen ende hoir hoofden wat lage houden, want ten was genen tijt doe vörd
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- is dan ook weer overdreven. +
Je kunt het wel zien maar je bent er blind voor.
Dat is b.v. bij het zien van onraad/gevaar, de een heeft het eerder door wat de risico's betreft en de ander die hetzelfde waarneemt heeft het niet of minder in de gaten.

Toegevoegd na 8 uur:
Dat kan bewust maar ook wel onbewust zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk niet zien of in de gaten hebben
dat wat je doet of waar je mee bezig bent
niet goed of juist voor je is in de gegeven situatie.
dan loop je er met open ogen in
en ben je ziende blind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 'al ziende blind" bent voor iets ga je blind voor iets. Ook al kan je op 10 vingers natellen dat het verkeerd is wat je doet, negeer je je innerlijk gevoel of de aanwijzingen die je erop wijzen dat het verkeerd is. Je hoeft het dus niet letterlijk met je ogen te zien, maar je weet het, je voelt het. Toch negeer je dat gevoel en ga je ervoor. Dat is de betekenis van "al ziende blind".
13 jaar geleden
De visuele versie van Oostindisch doof zijn.
Je ogen sluiten voor bepaalde zaken, omdat je ze niet wilt zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al ziende blind zijn betekent dat je niet doorhebt wat zich open en bloot voor je ogen afspeelt.
Het is vaak het bewust of onbewust negeren van vele signalen die wijzen in een bepaalde richting. Dus er speelt zich iets af letterlijk of figuurlijk voor jouw ogen en jij ziet het niet / hebt het niet door.

Voorbeeld: Je hebt een partner die vreemdgaat. Er zijn verschillenden tekenen die daarop wijzen, en ook ben je al gewaarschuwd door mensen die hem met de ander hebben gezien. Jij wilt het echt niet zien, of je ziet het echt niet. Je bent al ziende blind.