Voor zover ik weet van de riten die met de aanbidding van de Grieks-Romeinse god Pan gepaard gingen: zeer wilde dansen onder het uitstoten van woeste kreten (en vaak onder invloed van dranken en geestveranderende middelen). Ook het woord paniek is van dit gebruik afkomstig -- ook iemand die in paniek is, kan soms radeloos en gillend rondrennen.

Toegevoegd na 42 seconden:
het ging er dus bij deze riten uitermate chaotisch aan toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Paniek komt wel van Pan, maar ik heb geen bron kunnen vinden die zegt dat de pan zoals hier bedoeld met Pan te maken heeft. Heb jij een bron?
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt WillemNeoChor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nee geen bron, ik herinner het me van school, lang geleden.
SimonV
8 jaar geleden
Jammer. Volgens mij betreft het in dit geval het zelfstandige naamwoord pan, waarbij dus gerefereerd wordt naar het soepzooitje in een pan.
Pieterke
8 jaar geleden
Ik heb van iemand buiten Goeie Vraag hetzelfde antwoord gekregen als WillemNeoChor heeft gegeven, dus dat het te maken heeft met de god Pan.
SimonV
8 jaar geleden
Ik wil het best geloven, maar kan dus geen bron vinden die dit bevestigt. Zo wordt ook abusievelijk gedacht dat "pandemonium" met Pan te maken heeft, terwijl het een samenvoeging is van pan (alles) + demon (duivel).
http://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/pandemonium Daarnaast heeft de uitdrukking "In de pan hakken" ook niets met Pan te maken, maar met een kookpan.