Wat betekent "Zip-it" tegenwoordig? is de uitdrukking veranderd?

Ik weet niet beter dan dat het staat voor : houd je mond! of eventueel zelfs kop dicht! en dat is een nuance verschil , maar is dat wel zo?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken het ook niet anders dan dat. Ja, of de letterlijke betekenis. Rits het dicht.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb er nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel Ik kende het vooral van Austin Powers :
https://www.youtube.com/watch?v=fK8mneO8yvU
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, @Tomaat, niet de letterlijke, te simpel :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel : het is een soort slang : "Zip it! Shrimpy!" [.deze heb ik onthouden.] "Kop dicht , kleintje!"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar waarom denk je dat de betekenis van de uitdrukking veranderd is? (En bedoel je nu het verschil van hou je mond naar kop dicht of nog een ander verschil?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=KM4TE9TooKY
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://onlineslangdictionary.com/meaning-definition-of/zip-it
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tomaat Ik bedoelde een andere betekenis, anders dan "kop dicht/houd je mond". Ik kwam een produkt tegen dat Zip-it als merknaam heeft. De letterlijke betekenis is ook niet zo logisch, maar in slang is het laten we zeggen toch gek...
Vond het raar, maar denk dan tegelijktijd aan de vlekkenoplosser [bestaat dit nog?] met de briljante naam : SHOUT! :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welk product?
Amadea
8 jaar geleden
Het gaat blijkbaar niet om een tassluiting, maar om een kunststof greep om afvoerbuizen mee te ontdoen van zeepresten, haren en andere verstoppende elementen. http://zipitclean.com/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb Joan's antwoord gemind. Het komt in mijn ogen van ritssluiting af. Kasten en kranen "zip" je niet. Althans dat heb ik nog niet gehoord. Op monden zit geen rits, maar maak de beweging maar die je vroeger maakte, de ritsbeweging (althans er was een tijd dat dat in was).
http://www.gettyimages.nl/detail/foto/quiet-zipped-lips-royalty-free-beeld/182909442
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Jups die had ik ook gevonden, en in mijn antwoord gevoegd. Lijkt wat op een rits in mijn ogen. Maar dat was de enige relatie met zipper/zip it kan vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok laat ik het anders zeggen: Het is bijna onmogelijk om het 100% zeker te weten. Ik weet het zeker genoeg om een min te verantwoorden voor mezelf en naar een ander toe. Mocht ik onjuist zijn ondanks alles wat ik er over heb opgezocht heb, heb ik iig niet gezegd dat ik 100% zeker wist dat joan onjuist was. Ik beweer het niet zomaar. Mijn vermoeden is al zo goed als waterdicht, maar ja hoeveel verder moet ik nog blijven zoeken? Voor mij staat het vast, ik hou nog een gaatje open voor een paar goede bronnen. Ik vaak genoeg gezien dat ik het zeker dacht te weten en uiteindelijk ongelijk had. Vandaar mijn terughoudendheid in bewoording. Maar idd een volgende keer zal ik gewoon zeggen is 100% zeker fout... Het antwoord gaat uiteindelijk uit van een drogreden en eentje die vreemd gevonden is: "Het zijn allemaal tassen die met een ritssluiting (een zipper of zipfastener) worden gesloten.
>
De uitdrukking Zip-it kan dus voor alles gebruikt worden als men wil dat men iets sluit." Was ook nog een reden om te minnen. Misschien nog wel de beste. Daarnaast heb ik zelf nog een antwoord gegeven, als die van mij klopt waar ik dus vanuit ga, is die van joan onjuist. Waar ik altijd wat tegen heb is als twee antwoorden elkaar tegenspreken en er geen reacties is om uit te vinden welk antwoord nu het juiste is. Nee, je kunt niet zomaar beweren In mijn ogen kan je alles beweren. Soms zijn de beweringen echter niet sterk. Je hebt inderdaad gelijk. Het heeft alles van een drogreden zoals ik het bracht. Nieuw standpunt:
Joan's antwoord is onjuist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als iemand mij kan bewijzen dat "zip it" ook op kasten en kranen dicht doen kan slaan zie ik het graag. Ik kon het nergens vinden.
Amadea
8 jaar geleden
Het kan tegenwoordig ook op computerbestanden slaan. Als die te groot zijn om door te mailen dan kun je ze zippen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea, het was een beetje veel om alles op te noemen waar Zip-it voor gebruikt wordt. Dan ben ik morgenochtend nog niet klaar.
Als straattaal wordt Zip-it steeds populairder, het betekent gewoon dat je iets dicht moet doen, maakt niet uit wat, kan van alles zijn.
Maar roept iemand ZIP-IT (dus zeer luid) tegen iemand die maar blijft redeneren dan betekent het gegarandeerd: houd je kop!!

Het beste antwoord

Zip-it of Zipit is een bekende aanduiding voor tassen die te herkennen zijnaan de manier van waarop zij gesloten worden. Het zijn allemaal tassen die met een ritssluiting (een zipper of zipfastener) worden gesloten.

http://zipit.gigagadgets.be/
http://zip-it-tassen.nieuwplaats.nl/

Toegevoegd na 2 minuten:
De uitdrukking Zip-it kan dus voor alles gebruikt worden als men wil dat men iets sluit.
Staat de kast open? Zip-it
Kraan niet goed dichtgedraaid? Zip-it
Blijft iemand alsmaar door praten? Zip-it (sluit je mond)

Toegevoegd na 6 minuten:
Blijft iemand alsmaar doorzeuren en er wordt luid geroepen "ZIP-IT" dan betekent het ook echt wel: houd je kop, dus iets meer dan mondje dicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kwam hier nog niet zo lang bij GV 'over de vloer' , toen iemand mij een C+ gaf. Mijn vraag was wat dit betekende? @Joan , hierbij een C+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Zip it betekent dichtritsen. Niet dicht doen. Alles met een zipper kan je dus dichtritsen. Een kast rits je niet dicht, een kraan evenmin. Je mond dichtdoen lijkt een uitzondering. Is het niet als je de bijbehorende beweging gebruikt, dan snap je waarom. Dan zie je dat het dus dichtritsen is. https://www.youtube.com/watch?v=32C0eKRQVt8

Andere antwoorden (1)

"Zip it" is kort voor iets dichtritsen. (zipper=rits)

In letterlijke vorm een rits.
https://www.youtube.com/watch?v=Z3scpFrfkRc

In figuurlijke vorm je mond
http://manwifeanddog.com/wp-content/uploads/2011/10/zip-your-lips.jpg

Of in digitale vorm het in elkaar "ritsen" van bestanden (Winzip)
https://www.iconfinder.com/icons/296278/archive_compressed_document_file_rar_winrar_winzip_zipper_icon
Denk aan ritsen van auto's zoals wij dat noemen, blokken lege ruimte worden opgevuld met blokken data zodat de bestand kleiner worden.

Een product dat ook de naam Zip-it heeft hier:
http://zipitclean.com/
Lijkt wat op een rits.

Zo worden allerlei producten met een rits of ritsachtige beweging of functie "zip..." of "zip it" genoemd. Ook zijn er nog ziploc's, plastic zakjes met iets wat ook op een rits lijkt. https://en.wikipedia.org/wiki/Zipper#Air_and_water_tightness

Toegevoegd na 6 minuten:
Zoals je ziet komen er steeds meer betekenissen aan zip it. Eerst een rits toen je mond toen een bestand, nu zelfs een drainage. Maar het slaat dus altijd terug op rits of ritsen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"This file is to big"
Zip it!
Good point with Winzip or 7zip?
No zip your mouth! (Sorry maar werkt alleen in het Engels)