waar komt de uitdrukking 'zich ervan afmaken als een Jantje van Leiden' vandaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6K
Antoni
8 jaar geleden
iHave heeft een antwoord gegeven op je vraag. Ik raad je aan ook eens te kijken op https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_van_Leiden voor een levensbeschrijving van Jan van Leiden.
Antoni
8 jaar geleden
Zie ook https://nl.wiktionary.org/wiki/jantje-van-leiden, waar een uitleg staat van de uitdrukking "Je ergens met een jantje-van-leiden van afmaken".

Het beste antwoord

Jan Beukelszoon (1509-1536), beter bekend als Jantje van Leiden, leidde samen met de Duitse hervormer Bernhard Knipperdolling het wederdopersoproer in Munster. Hij werd het hoofd van de Wederdopers, en stond bekend als een mooiprater. De doopsgezinde leidsman Menno Simonsz uit het Friese Witmarsum trok in mei 1535 fel van leer tegen ‘de grouwelijcke en de grootste blasphemie’ van Jantje van Leiden. De verzinsels die de man gebruikte om op het gemoed van zijn toehoorders te spelen en ze te vleien leidden tot het ontstaan van de zegswijze. Later kreeg het meer de betekenis van ontwijkende praatjes als antwoord geven omdat men iets niet wil uitleggen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het meest complete antwoord!

Andere antwoorden (1)

Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) vermeldt dat Jan van Leiden bekendstond als een mooiprater, iemand met gladde praatjes. F.A. Stoett citeert een tijdgenoot van Van Leiden die spreekt van zijn "loos verciersel" ('loze praatjes') en zijn "schalck en gheveynst" ('sluw en onoprecht') karakter. Door deze slechte reputatie ontstond in de zeventiende eeuw de zegswijze het afleggen met Jan van Leyen, waarmee bedoeld werd 'zich ergens met een mooi praatje van afmaken'. In de twintigste eeuw is de betekenis 'glad, ontwijkend praatje' verschoven naar 'slordige, nonchalante manier'.

Het liep overigens slecht af met Jan van Leiden: hij werd op 22 januari 1536 ter dood gebracht.