Waar komt de uitdrukking: zus en zo, vandaan?

Er zijn tientallen, misschien wel honderden bedrijven met de naam: Zus en Zo. Allemaal verschillende soorten bedrijven zoals winkels, restaurants en nog veel meer.

Waar komt het vandaan: Zus en Zo?
Wie is Zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele goede vraag, ik kan het ook nergens op internet vinden... +!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de plus en je zoektocht!
Zelf ook uitgebreid gezocht en niet gevonden.

Het beste antwoord

'zus' en 'zo' betekenen allebei exact hetzelfde.

Het woord 'zus' met als betekenis 'op deze wijze' is naast 'zo' via het Oud-Saksische 'sus' ontstaan onder invloed van het woord 'dus'.

De uitdrukking betekent dus letterlijk 'op deze manier en op deze manier', oftewel 'op verschillende manieren'. Door de alliteratie (terugkerende beginletter) van de letter 'z' is deze uitdrukking blijven hangen.

Winkels en andere bedrijven hebben deze naam vaak omdat het vlot klinkt en het ook nog diversiteit benadrukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Goeie vraag+1 maar ik zal het je zeggen Zus is me zus en Zo haar zoon,hebben ze afgekort klinkt leuker:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om niemand.

Het heet een alliterende uitdrukking te vergelijken met kriskras en "boe of bah".
Ook: liflafje, mikmak, pief paf poef.
En ook: Heerlijk Helder Heineken.

Het klinkt gewoon lekker.
eenzaam en alleen; baksels en brouwsels; zonder blikken of blozen, schots en scheef, lief en leed.

Wie weet waar willem wever woont, willem wever woont wijd weg, wie weet wat willem wever weeft, willem wever weeft witte warme wollen winterwanten.

Zus en Zo betekent:
een beetje van dit en een beetje van dat,
dus wij zijn breed georienteerd.
en hebben vanalles wat.

Er zijn er ook die noemen zich:
Zus en Zus.
Ook grappig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zus was vroeger een veelvoorkomende meisjesnaam. Ik had een oudtante, die Zus heette. Ook Broer was een naam voor jongens. Zus en zo betekent dus net als Jan en alleman een willekeurig persoon met een veelvoorkomende naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat klopt niet?
Amadea
2 jaar geleden
Jouw antwoord klopt niet. Het gaat niet om een naam. Lees maar bij https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/700379/war-zegt-zus/