Waar komt de uitdrukking: "ben je nou helemaal van de ratten besnuffeld/bezeken" vandaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9.6K

Antwoorden (4)

Daar krijg je geen antwoord op, want dat is niet te vinden met Google.
Oké, dan toch maar een antwoord zonder Google:
Ratten zijn gevaarlijk. Als je die aan je laat snuffelen zonder dat je daar wat tegen onderneemt, dan ben je niet goed snik.
Dan ben je van de pot gerukt, maak daar maar je volgende vraag van...
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jij denkt dus dat iemand alleen antwoord krijgt als het op Google te vinden is?
AWM
15 jaar geleden
Ja, dat denk ik.
Het Groot Uitdrukkingen Woordenboek van Van Dale zegt, dat de herkomst van deze uitdrukking niet duidelijk is.
Mijn gevoel zegt me, dat iemand die door ratten besnuffeld is, in vieze zaakjes verwikkeld is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ratten joeg je meestal weg als je een minderwaardig leven had. De tijden waren zo onfris dat je er letterlijk door besnuffeld werd. Als je dat toeliet vond men je zo smerig dat het een schande betrof! Dus als je door de ratten besnuffeld bent, dan ben je een onfrisse figuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jacobse en van Es ( koot en bie)