Zeker weten doe ik het niet maar al filosoferend lijkt het me het meest logisch dat je er natuurlijk erg slecht uitziet als je in de modder hebt gelegen.. meer als een vies varkentje..als je je dan aan iemand moet vertonen is dat natuurlijk niet best... dan maak je geen beste indruk en sla je een modderfiguur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie theorie. Daarom een plus!

Andere antwoorden (2)

Een gezegde is net als een spreekwoord een vaste uitdrukking. In tegenstelling tot een spreekwoord is een gezegde een deel van een zin en wordt deze in een lopende en veranderbare zin verwerkt. Gezegden behoren tot de volkstaal. Om die reden zijn veel Nederlandse gezegden ontleend aan de scheepvaart. Volkstaal is dynamisch, om die reden kunnen oude gezegden gemakkelijk verdwijnen en nieuwe ontstaan.

Een modderfiguur slaan:een zeer slechte indruk maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er al en beeld bij, je valt in de modder en je ziet er niet uit , alles hangt, alle modder zit overal waar je het liever niet wil. In je haar in je wenkbrauwen , in je gezicht. Zelfs je mondhoeken staan naar beneden, aan je kleding zelf je mouwen zijn 50 cm langer van je trui uhhhhhh modderfiguur , zie je het ook na mijn schets.