Waar komt de uitdrukking: "op de vinkenslag zitten" vandaan?

Ik ken wel de betekenis van de uitdrukking maar voor vinkenslag vind ik het volgende:
vinkenslag kan verwijzen naar:
de naam voor de zang van de vink:
de voormalige naam van een woonwagenkamp bij Maastricht.
Ik zie niet hoe men daar op kan gaan zitten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je niet vinkentouw ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, ik ken de uitdrukking ook alleen maar als op het vinkentouw zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien, maar ik ken hem alleen als vinkenslag.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vinkenslag

Het beste antwoord

Op het vinkentouw zitten betekent 'ongeduldig en gespannen zitten wachten om iets te kunnen doen, om een gelegenheid te kunnen waarnemen'.

Een vinkentouw is volgens Van Dale (2005) 'een net of geheel van netten om vinken te vangen'. Wie op het vinkentouw zat, zat oorspronkelijk aan de treklijn die gebruikt werd om de val te sluiten en zo de vinken te vangen, aldus F.A. Stoett in zijn Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden. Deze persoon moest dus goed opletten. Van daaruit ontstond de algemene betekenis 'klaarstaan om toe te slaan'.

Het vinkentouw werd ook wel vinkenslag genoemd; dat woord komt dan ook terug in de Vlaamse variant van de uitdrukking. In Vlaanderen heeft men meer keus in het werkwoord; men kan op de vinkenslag liggen, zitten of staan.

Met de gevangen vinken werden en worden zangwedstrijden gehouden. De eigenaar van de vink die de meeste liedjes zingt in een minuut tijd, wint de wedstrijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk bedoel je " Op het vinkentouw zitten"
Vroeger en misschien zelfs tegenwoordig nog werden vogels gevangen, door een touw met lijm in te smeren en dan gaan zitten wachten tot er een (zang)vogel op neerstreek, om daarna zo'n beestje in een kooitje als zangvogel te zetten.
Het kwam vooral veel in België voor.
Vandaar de uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Moolkeesje, Ik vond deze ook punten waard. Je maakte mij ook attent op een herkomst uit België. Maar allebei vijf kan niet. Bedankt voor je moeite.