Wat is de herkomst van het uitdrukking "spiegelglad"?

een spiegel is van glas (als ik het goed hebt) en glas is zeker minder glad (in de zin dat je er makkelijk op uitglijd) dan bijv. een weg met een dun laagje ijs waar vaak naar word refereert als men spiegelglad zegt.

waarom heeft men het over een spiegel (in deze uitdrukking) als het gaat over gladheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Een spiegel is een voorwerp dat beelden terugkaatst. Kenmerken van dat voorwerp zijn dat het glad en blinkend is.
Een nat stuk straat wat vervolgens bevroren is ziet er spiegelend uit. Ook het laagje ijs op de sloot spiegelt als het mooi glad bevroren is. Vandaar spiegelglad.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een spiegel is glad in de zin dat het een effen vlak heeft, maar ik doel op gladheid waarbij er minder grip is. sterker, een weg is zonder een laagje meer effen (glad zoals jij aanhaalt) dan met het laagje ijs.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij komt spiegelglad het meest voor als je het over oppervlakte heb.
Het water heeft geen golven(rimpels) maar is spiegelglad
Dat schilderwerk is spiegelglad
Zo, dat heb je goed geschuurd het lijkt wel een spiegeltje
en nog meer van zulke voorbeelden.
Maar je kan natuurlijk ook vallen omdat het spiegelglad was
ik zou dan eerder zeggen het was spekglad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, en wat is de herkomst van spekglad:) spek is toch ook niet zo glad.