waar komt de uitdrukking de boot missen vandaan?

Ik begrijp dat het te laat komen betekent, maar niet waar het vandaan komt, weet iemand dit ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (1)

Het lijkt mij wel vanzelfsprekend dat deze uitdrukking uit de scheepvaart stamt.

Een etymologische verklaring ervan is niet te vinden. Ik kan me voorstellen dat de uitdrukking is ontstaan door de uitstapjes die matrozen maakten als een schip ergens aan wal lag. Onder invloed van alcohol zullen zij te laat teruggekeerd zijn en zodoende de boot gemist hebben.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal goed , dat is het juiste antwoord +je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanks! Toch laat ik de optie open dat er handel werd gedreven via boten om voedsel naar elkander te brengen en dat je zeg maar de boodschappen mist..... de boot