Niet zo moeilijk ; naast ziektes schelden en vloeken we in Nederland ook graag met een bepaalde categorie lichaamsdelen. Waar echter precies de grens licht tussen het gebruik van een lichaamsdeel als uitroep (k*t !, kl*te) of als scheldwoord voor een persoon (l*l, eikel, kl**tzak) ligt kan ik je zo 123 niet vertellen , maar wie de taal dagelijks spreekt voelt dat haarfijn aan.

Een vervelende vent noemen we gerust een l*l , maar zijn vrouwelijke equivalent noemen we geen K*t, hooguit een k*twijf, of misschien een k*tje maar dat is nog wel een beetje lief bedoeld.

De geslachtsdelen blijven wel bij hun eigen sexe ; een vrouw is nooit een klojo of een lulhannes, een man is nooit een k*tvent. Maar overdrachtelijk kan het wel : een man kan ontzettend 'lopen k*tten' als hij vervelend doet, en kan een vrouw uitstekend voor l*l lopen in de verkeerde outfit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk gesproken... +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hardstikke leuk uitgelegd @Marleen +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaahhh..zeer duidelojk :-) +1

Andere antwoorden (2)

Dat woord is afkomstig uit de sportwereld.
Klootschieten is een balsport waarbij deelnemers proberen een bal (de kloot) onderhands zo ver mogelijk te werpen. In Nederland wordt dit volksspel vooral in Overijssel, Drenthe en de Achterhoek beoefend.

De beoefenaars van deze sport bewaren de ballen waarmee ze 't spel spelen in een z.g. 'klootzak'. Vandaar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen uitdrukking, maar een woord.

Oorspronkelijk betekende dit woord: balzak scrotum.
Kloot komt van het middelnederlands 'klot' en betekent: bal

Nu wordt dit woord vooral als scheldwoord gebruikt. Wat ze hiermee bedoelen hoeft m.i. geen verdere uitleg.

Aanvullende opmerking:
Een uitdrukking is nooit één woord, maar altijd een groepje vaste woorden met figuurlijke betekenis.