Waar komt de uitdrukking "uit de kast komen "vandaan ?

Als een homo vertelt dat hij homosexueel is komt hij 'uit de kast'.Waarom heet dat zo ?
En waarom zouden ze uit de kast moeten komen een hetero maakt toch ook niet bekend dat hij hetero is ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K
AWM
14 jaar geleden
Dit is wel hééééél erg naar de bekende weg vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt in principe automatisch van uitgegaan dat iemand hetero is. Daarvoor hoef je dus niet uit de kast te komen, het gaat vanzelf. dat ligt bij homoseksualiteit nog altijd een beetje gevoeliger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman,ik wil echt graag weten waar de uitdrukking vandaan komt.Waarom juist een kast?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd rare uitdrukking. Dat betekend dat ik ook in de kast heb gezeten voordat ik fruit kwam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee in dat geval in de kas...........

Het beste antwoord

In aanvulling op de vorige antwoorden: ook buiten de sfeer van sexuele geaardheid wordt de kast in het Engels gebruikt als metafoor. Je hebt zelfs het woord 'closeted' (letterlijk ('gekast') dat 'opgesloten' betekent. Je kunt bijvoorbeeld zeggen:

The children haven't been able to play outside all week due to the rain, so they are feeling pretty closeted.

Die kast was er dus al voordat die werd gekoppeld aan openheid over je sexuele geaardheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitdrukking is dus een metafoor die uit het Engels komt.
Duidelijk.

Andere antwoorden (6)

Als je eruit bent dat je op vrouwen of mannen valt, kun je dat vertellen aan je omgeving. Je ouders, broer, zus, vriend of vriendin. Je komt uit de kast! Je kunt het ook voor jezelf houden.

Je wilt het van de daken schreeuwen: je bent verliefd! Of: je hebt ontdekt hoe het heet wat jij voelt en wilt dat delen. Sommige vrouwen die erachter komen dat ze op vrouwen vallen vertellen dat aan hun ouders, lievelingsnichtje, oma of opa, broers, zussen, vriendinnen, vrienden. Dat wordt coming out genoemd: uit de kast komen, in het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de kastmetafoor: in de kast is het donker en benauwd, uit de kast is men vrij en in het licht.
Hier wordt er vanuit gegaan dat iemand eerst zijn sexualiteit verborgen hield (opgesloten in de kast) en dit uiteindelijk opent naar iedereen.
Eigenlijk klopt het meestal niet, omdat het uitkomen voor homosexualiteit niet een momentopname is, maar een proces van jaren waarbij men stukje bij beetje steeds meer mensen betrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Coming out (een verkorting van ‘coming out of the closet’) is een Engelse uitdrukking die wordt gebruikt voor het moment waarop een homo, lesbienne of biseksueel er voor kiest om openlijk voor zijn of haar seksualiteit uit te komen. Hoewel ‘coming out’ gangbaarder is, wordt in het Nederlands ook wel de letterlijke vertaling ‘uit de kast komen’ gebruikt.

Uit de kast
Het gebruik van ‘coming out’ hangt samen met de zegswijze ‘uit de kast’. Met 'nog niet uit de kast' wordt de levensstijl van homo's en lesbiennes benoemd die niet publiekelijk voor hun geaardheid uit komen, om discriminatie, uitsluiting en stigmatisering te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
publiekelijk is wel wat veel van het goede. Dat gaat alleen op voor publieke figuren. Maar onderschap niet het probleem voor de 'gewone man'. Toen ik uit de kast kwam werkte ik als docent aan de HEAO en de Universiteit. Het zeggen dat je homo bent is in zo'n situatie irrelevant. Het heeft mij nog wel wat moeite gekost om een aanleiding te vinden. Het gaat snel lijken op een 'bekentenis'. Voor een bekende persoonlijkheid heb je allerlei pulp-tijdschriften die daarvan smullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bitch,'Het gaat snel lijken op een bekentenis' dat is wat ik bedoel als ik vraag waarom een homo uit de kast zou moeten komen.Waarom zou een homo moeten vertellen dat hij homo is ?Behalve dan misschien aan zijn allernaasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pffffffffffffff ik heb het antwoord van internet af hoor het zijn niet mijn eigen woorden.enne schelden is denk ik verboden!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha sorry dacht even dat ik iest fouts had gedaan,en me uitschold.
mijne exuses
kortom: je verstopt je niet langer,maar komt eruit om je gevoelens openbaar te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Openbaar maken is wat veel gevraagd, maar je zal je gevoelens niet langer ontkennen,
De closet van 'coming out of the closet' betekent niet letterlijk een kast, vgl. WC, water closet. Je komt dus uit een klein kamertje waar je je verstopte voor je afwijkende gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierbij denk ik aan de comedie van John Lantink waar heel veel met deuren werd gewerkt om iemand te verstoppen.Ik denk,maar het is maar een theorie dat een homostel aan het vrijen is terwijl plotseling iemand thuiskomt.De "lover"verstopt zich in de kast.Uit de kast komen is een bekend maken van je homosexualiteit.