waar komt de uitdrukking "van het kastje naar de muur" vandaan?

het ging er vandaag over en nu ben ik nieuwsgierig waar het vandaan komt...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar waar komt de uitdrukking van het kastje naar de muur vandaan? niet van hot naar her...
Heb even zitten googelen maar kom er ook niet achter... Ik had dit, omdat het geen antwoord is, bij reacties willen zetten, maar t schijnt ongeldig te zijn, dan maar zo. Hopelijk komt het echte antwoord nog...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vroeger hing de sleutel vaak in een kastje. Makkelijker was om de sleutel op de muur te hangen naast de deur. Wilde iemand de sleutel, werd die eerst naar het kastje gestuurd. Lag de sleutel daar niet, werd diegene naar de muur gestuurd.

Antwoorden (2)

1091. Iemand van het kastje naar den muur zenden (of sturen),
iemand van den een naar den ander zenden, zonder dat hij zijn doel bereikt, zonder resultaat. Vgl. no. 137 en Harreb. I, 384: Hij loopt van het kastje tot den muur;
Tint. 50: Ze sturen je soms van de kast naar den muur; Het Volk, 14 April 1914, p. 3 k. 1; p. 9 k. 4; De Arbeid, 11 April 1914, p. 3 k. 2: Eerst met geduld gewacht op eenig antwoord, daarna werden zij van het kastje naar den muur gestuurd.

Toegevoegd na 1 minuut:
De meeste van dit soort spreekwoorden en gezegden hebben niet een duidelijke oorsprong.
Iemand is dat ooit gaan zeggen.

In dit geval is het toch ook wel duidelijk waarom?

1) iemand van het kastje naar de muur sturen (=iemand voor niets heen en weer laten lopen)
2) van het kastje naar de muur sturen (=steeds weer naar een andere instantie of loket doorsturen, zonder iemand werkelijk te helpen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nergens zwart op wit te vinden hoe het gezegde ontstaan is. Wel zijn er veel synonieme gezegdes: van Pier naar Pouwel gezonden worden, van Pontius naar Pilatus, van hot naar haar (of: her), van bakboord naar stuurboord, van de os naar de ezel. Blijkbaar behoort het tot de Nederlandse volksaard om een ander met een kluitje in het riet te sturen. "Van het kastje naar de muur" bestaat in geschriften sinds 1914. Misschien omdat men toen in stadskantoren minder nauwkeurig te werk begon te gaan en er bureaucratie ontstond.
Amadea