Wat komt de uitdrukking "het heeft hem geen windeieren gelegd" vandaan?

Ik bedoel, wat zijn windeieren in godsnaam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Volgens mij is een 'windei' een legsel waarvan de schaal ontbreekt. Dus wel met inhoud, maar alleen bijeengehouden door een dun vliesje.

Toegevoegd na 10 minuten:
De vogel heeft gebrek aan kalk in z'n voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Eieren zonder inhoud..is echt waar geen grapje.. die bestaan echt.. soms gebeurt het dat een vogel een leeg ei legt...enkel een lege schaal dus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1) een mislukt ei van een vogel
2) Een windei is een zwangerschap waarbij het embryo zich niet (verder) ontwikkelt. Dit resulteert in een miskraam.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een windei is dus iets dat je niets oplevert. Als het geen windeieren oplevert dan levert het dus wel resultaat op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een windei is een ei zonder kalkschaal.
Het komt van het Latijnse "ova subvenfanea" (1287). Men dacht dat deze eieren door de wind waren bevrucht.

De betekenis van 'geen windeieren leggen' is dat je er veel voordeel van zult hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij vogels en kippen een ei waarvan het vlies niet uitgehard is door gebrek aan kalk,vitaminegebrek.
lost men op door de kippen grit te geven gemalen schelpen.
als het hem geen windeieren heeft gelegd,dan heeft deze persoon goed geboerd.het heeft hem wat opgeleverd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Windeieren zijn eieren zonder kalkschaal. Waardoor kunnen ze ontstaan en wat kun je er aan doen. Leggende hennen kunnen soms spontaan of langere tijd windeieren blijven leggen.
Het spontaan leggen van windeieren komt vaak door verstoring van het normale ritme waardoor kippen gemakkelijk in een stress toestand geraken zoals: het verplaatsen, b.v. naar een tentoonstelling, het plotseling schrikken of hevig lawaai. Andere oorzaken kunnen ook zijn: vervetting van de eileider, dat door een tijdelijk dieet snel kan worden hersteld. Ook wordt het veelvuldig treden van de haan als oorzaak genoemd van het zo nu en dan leggen van een windei. Door de haan te verwijderen is het probleem meestal opgelost. Kippen kunnen ook kort achter elkaar te veel eieren willen leggen waardoor de kalkvoorziening het niet meer aan kan en er zo nu en dan tussen de normale leg een windei wordt gelegd. Ook kan het spontaan gebeuren zonder aanwijsbare reden. Het ei wordt te vroeg gelegd, wat meestal éénmalig is.