Hoe komen ze eigenlijk aan die uitdrukking 'wereldberoemd in Nederland'?

Het lijkt me toch fouttief taalgebruik, want Nederland is uiteraard niet de hele wereld

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is bedacht door iemand met een creatieve geest. Juist het contrast tussen het kleine Nederland en de hele wereld maakt het tegengestelde waar. Eigenlijk ben je dus niet zo beroemd, wil het ook zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat je die als reactie had gezet, want dit was nu het goede antwoord geweest!! nu kan ik je geen duimpje geven.

Het beste antwoord

Het klinkt idd als foutief taalgebruik,maar het is niet serieus bedoeld!Men geeft er slechts mee aan dat die bekendheid niet zo groot is ,n.l. alleen in Nederland>
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is bedoeld als grappige uitdrukking, omdat we zo een klein landje hebben.
14 jaar geleden
Grote mond... Sinds Joseph Luns zei dat hij de belangrijkse minister van buitenlandse zaken was, omdat hij het grootste buitenland had, gaat het niet goed met het opgeheven vingertje van Nederland...
Grote mond en klein hartje binnenshuis... Daar waar wij wereldberoemd zijn, binnenshuis...

Dus eigenlijk helemaal niet beroemd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon een grapje, niks meer en niks minder.
Net zoals je het bijv. kunt hebben over 'de metropool van Oost Knollendam.
Het is ooit leuk bedacht, en de humor zit 'm in het licht sarcastische trekje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of zoiets als 'de skyline' van Kolderwolde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja!
De oorsprong van deze uitdrukking komt waarschijnlijk uit de reclame. Zo wordt de leus 'World famous in New Zealand' sinds 1990 gebruikt bij een drankje dat heel beroemd is in Nieuw Zeeland maar niet daarbuiten.