Op de VOC schepen was de bemanning ingedeeld in groepen van zeg 10 man die als groep speciale taken had uit te voeren. Als er gegeten moest worden ging de jongste van de groep (de bakmeester) met een uit hout gesneden kom (een bak) het eten bij de kok halen. De rest van de groep schoof dan aan en met zijn allen aten ze met eigen gesneden pollepels uit de bak. Echter als er eentje te laat aanschoof, trof hij de bak leeg aan.
Als nu in NL iemand geen werk kan vinden dan zeggen we "hij komt niet aan de bak" Die uitspraak is dus een verbastering van het leeg aantreffen van de etensbak uit de 17de eeuw.
Uitdrukkingen als bakmeester en baksgewijs aantreden zijn nog steeds in gebruik bij de huidige marine

bron: wildelely
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het woord bak wordt hier gebruikt in de betekenis van vaatwerk waaruit mensen of dieren eten. "Aan de bak eten" is met elkaar aan de maaltijd zitten. Dat werd vooral gebruikt in de scheepvaart. Aan de bak werd scheepskost gegeten. Later werd het een platvoerse uitdrukking voor eten aan de familiedis. Als je je betrekking verliest wordt het moeilijk om aan de bak te komen. Zie maar dat je de kost weer kunt gaan winnen.
Amadea