Vis staat bekend als gezond. Dat heeft vooral te maken met de visvetzuren die erin zitten. Visvetzuren behoren tot de n-3 langeketenvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Deze vetzuren hebben een gunstige invloed op hart- en bloedvaten. De Gezondheidsraad adviseert volwassenen daarom per dag 0,45 gram (450 mg) langeketenvetzuren uit vis. Deze aanbeveling kan worden gehaald door per week twee porties vis te eten, waarvan ten minste één keer vette vis. Eén portie komt overeen met 100 tot 150 gram vis.

Meer dan twee porties per week vis eten levert niet of nauwelijks extra effect op. Mensen die een verhoogd risico lopen op hart- en vaatziekten of eerder een hartinfarct of beroerte hebben doorgemaakt, kunnen wel baat hebben bij meer vis. Omdat vooral vette vis schadelijke stoffen kan bevatten, is het wel verstandig daarbij te variëren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Vissen moeten altijd in beweging zijn omdat zuurstofhoudend water door hun kieuwen moet stromen. Omdat ze altijd bewegen lijken ze fit en gezond (denk ik)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb nog nooit een zieke vis gezien...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vissen kunnen echt wel ziek worden. Denk aan alle vissenlijkjes in vervuilde rivieren, in industriegebieden. Ook goudvissen in een vissenkom worden soms ziek. Medicijnen zijn daarvoor zelfs verkrijgbaar bij de dierenarts.
Een vis is supergezond omdat hij nooit meer eet dan hij werkelijk kan.

Bovendien is vis rijk aan visvetzuren DHA en EPA.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, maar in de Middeleeuwen werd vis gezien als een van de gezondste voedingsmiddelen. De uitdrukking komt voort uit dat gedachtegoed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zelfde reden als, "je als een vis in het water voelen" vissen bewegen veel, en dat is gezond?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt eraan hoeveel vis je eet. De hoeveelheden dioxine in vis is ook niet gezond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk omdat vis heel gezond is! De uitdrukking ''Met zijn neus in de boter vallen" wil toch ook niet zeggen dat ie ook daadwerkelijk met zijn neus in de boter valt?
Groetjes