Waarom worden hardlopers doodlopers genoemd?

Het is een bekende uitdrukking maar hoe komt men hierop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Antwoorden (4)

Als je te hard rent aan het begin van een race dan ben je moe halverwege en haal je het eind misschien niet eens (doodlopen).

Je wordt dan ingehaald door anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je altijd maar voorop wilt lopen dan kom je je eigen op de duur tegen en dan weigert je lichaam nog mee te doen met je race en dan lig je eruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teveel energie aan het begin, dan ben je er snel doorheen.

In het gewone leven: als je gelijk gaat beginnen aan iets zonder goed alle konsekwenties te overwegen, dan kom je jezelf nog wel tegen.
Een weloverwogen start is de best kans op een goede finish.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest gelijk denken aan het (beroemde) verhaal hoe de marathon tot stand is gekomen:

De eerste persoon die de marathon zou hebben gelopen zou dat met de dood hebben moeten bekopen:

"De oorsprong van de marathon ligt in het jaar 490 v.Chr., toen de Griekse soldaat Phidippides van Marathon naar Athene gesneld zou zijn om het nieuws van de overwinning van de Atheners (onder leiding van generaal Miltiades) op de numeriek veel sterkere Perzen te melden. Dat gebeurde toen Darius koning was over de Meden en de Perzen. Pheidippides legde echter de afstand tussen Athene en Sparta af om hulp te vragen aan de Spartanen. Toen deze weigerden liep de bode terug naar Athene en in een ruk naar Marathon. Bij de uiteindelijke overwinning liep hij terug naar Athene.

De geschiedenis vermeldt wel dat deze laatste tocht, van Marathon naar Athene (eerste marathon) een dodelijke afloop had: na het uitbrengen van de woorden "Verheug u, wij hebben gewonnen!" in het centrum van Athene, viel de boodschapper dood neer; hij bleek een zonnesteek te hebben opgelopen. Over de waarheid van dit verhaal valt nog te twisten, een aantal historici beweert dat deze marathon nooit gelopen is."