Wat is de oorsprong van de benaming voor een "Friese" neef = mug (Nederlands)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neef is een steekmug hé. Ben ook benieuwd naar het antwoord

Het beste antwoord

Mogelijk is het gebruik om een kleine soort mug een neefje te noemen ontstaan door het Hoogduitse Neffe. Dat betekent bladluis.
Maar het zou ook kunnen dat de bron het Franse cousin is. Dat gaat terug op het Latijn: consobrinus, wat ‘neef’ betekent, maar tevens verband houdt met "culicinus" - de verkleiningsvorm van culex, wat dus ‘mug’ betekent.
In neef(je) zit een mogelijke logica (wellicht ontstaan waar men door cousin getroffen werd): een mug die iemand bijt wordt diens bloedverwant.
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Zou degene die dit een slecht antwoord vindt zo vriendelijk willen zijn om toe te lichten waarom?