Waar komt de uitdrukking 'uit de spuigaten' vandaan?

De uitdrukking :"het komt me de spuigaten uit", waar komt die vandaan? En heeft het iets te maken met de rivier de Spui?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Volgens mij heb je twee gezegden door elkaar gehaald:
1; het komt me de neus uit
en
2; het loopt de spuigaten uit

Het komt me de neus uit zeg je als je van iets overvoerd bent.
Het loopt de spuigaten uit als gedrag uit de hand loopt; er is ook hier sprake van een te veel wat door de spuigaten afgevoerd moet worden. Binnenvaartschepen hebben langs de gangboorden meestal meerdere spuigaten waardoor water wat over het dek is geslagen weer van het schip af kan lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een spui is de plaats waar overtollig water geloosd wordt. De rivier van die naam zal daar ook voor gebruikt zijn.
Als iets je de spuigaten uitkomt, betekent dat dus dat het je allemaal teveel is, dat het overstroomt.