Het komt uit het duits. Oorspronkelijk was er een type vogel waarvan met geloofde dat die ongeluk bracht. Derhalve werden ze gevangen met pek. Pek verbasterde tot pech. Pech hebben komt hier ook vandaan.

http://etymologie.tantalosz.de/p.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Afgelopen zaterdag was dit te zien in het RTL 4 programma Echt waar?!

Daarin werd verteld dat wij nederlanders het woord pechvogel hebben over genomen uit het Duits.
Tijdens de jacht werd de vogels gevangen door een tak of een stok die ingesmeerd waren met pek.
In het duits werd dat pech genoemd, dat lijkt best wel op het woord pek.
Vogels die zo tijdens de jacht werd gevangen, werden een pechvogel genoemd.
Dat staat tegenwoordig als symbool voor iets dat ongeluk had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las van de week een ander verhaal in de krant.

Pechvogel: Als één van de kinderen ondeugend was, gooide de meester de 'pechvogel' naar hem toe, een van stof gemaakte vogel. Het kind moest die dan terugbrengen en kreeg straf.

Hier staat het:
http://www.openluchtmuseum.nl/pid/200/

En hier:
http://www.ontwerpatelier.nl/cistron/data/leerling/1173/8752/edit.onderzoeksrapport.shtml

Straffen!
Vroeger waren er verschillende soorten straffen. Bijvoorbeeld de pechvogel. (dat is een soort stoffige vogel, dat voelt aan als een bordveger).
De pechvogel gooide meester door de klas als je stout deed. Als de pechvogel op je eigen tafel kwam dan moest je naar de meester komen en de pechvogel terug geven.
En dan kreeg je klappen met de plak. Of de plak met ijzeren punten. De plak ziet er uit als een soort achterkant van een haarborstel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als gij pech hebt

BV.als gij iets wilt krijgt als het niet