Wie heeft gelesen: Hardboiled wonderland and the end of the world van Haruki Murakami?

Hoe leg je het uit of wat zie je erin en wat vond je ervan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelezzzzen natuurlijk... excuus

Het beste antwoord

Ik heb alle boeken van Murakami gelezen, HBWEHEVDW was de eerste die ik las en ik heb het verhaal inmiddels herlezen.

Je vragen vind ik een beetje lastig, maar ik heb een recensie gevonden die duidelijk weergeeft hoe ik het boek ook heb ervaren; http://www.pinkbullets.nl/2008/02/bookclub/haruki_murakami_hard_boiled_wonderland_en_het_einde_van_de_wereld
Zoals het daar wordt uitgelegd, zou ik het ook uitleggen.

Wat ik er in zie is de strijd tussen goed en kwaad en hoe vaag die grens is. Daarnaast weet Murakami als geen ander een realistische droomwereld (wat tegenstrijdig lijkt) neer te zetten.

Zijn boeken lezen heel anders dan de meeste andere boeken. Juist door zijn schrijfstijl en onderwerpkeuze, ga je op een andere manier op in het verhaal. Daarom vind ik Murakami (en dus ook HBWEHEVDW) briljant.

Op een onbewust niveau blijven de verhalen doorsudderen in je hoofd en draag je ze altijd bij je.

Vanwaar deze vragen? Hoe heb je het zelf ervaren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ken het niet. Maar heb de review ,die ik hieronder plaats gelezen en het nodigt mij niet bepaald uit tot lezen. Dat komt ook, doordat ik de gedachtegang van Aziatische schrijvers niet zo goed kan volgen.
***********************************************

17 oktober 2007 | Door: Anoniem| RotterdamEen kil, koud, afstandelijk en bevreemdend verhaal over een jonge japanse man die, zonder het zelf te weten, verscheurd wordt door twee werelden. De harde, werkelijke wereld waarin hij is geboren en de zieloze, emotieloze en ommuurde stad die hij zelf heeft gecreeËrd. Perfectie blijkt slechts schijn en de werkelijkheid minder reeËl dan verwacht. Ik de dagelijkse sleur schuilt een veel groter geheim dan dan de jonge man ooit zal kunnen denken... In de stad blijkt perfectie waardeloos zonder fouten. Van alle warmte ontdaan door de koude schijn. De diepgang verdwenen met tijd, het geluk verdwenen met de pijn. Eveneens verteld dit boek het verhaal over een professor die slaaf van zijn wetenschap geworden is, en zonder het zelf te weten in en een meedogenloze moordenaar is veranderd. Hij heeft een tijdbom geplaatst in het brein van de man die elk moment tot ontploffing kan komen.De zoektocht naar het eeuwige leven heeft niet geleid tot het paradijs, maar tot een gevangenis. Geisoleerd in de eeuwigheid. Bevreemdend, meeslepend en verassend. Een krachtige aan een rijging van de bizarre ideeén van de schrijver. Maatschappelijke thema's verpakt in een totaal ongeloofwaardig verhaal, dat zo goed in elkaar zit dat je het gaat geloven. Murakami weet twee werelden te beschrijven die even vertrouwd voorkomen als onbekend en onveilig zijn. De werkelijkheid wordt steeds ongeloofwaardiger, terwijl de fictieve stad steeds meer kenmerken van onze wereld krijgt. Verwarrend en onthutsend komt alles langzaam samen, en valt alles op zijn plaats. De droom wordt werkelijkheid en de werkelijkheid brokkelt pagina na pagina steeds meer af. Stof tot nadenken. Een boek naar mijn hart.
************************************************
Zal er toch eens naar zoeken in de bieb. Hoe vond je het trouwens zelf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die heb ik (nog)niet gelezen.
Wel zeven andere boeken van Murakami en die waren allemaal geweldig. Ik vermoed daarom dat Hardboiled Wonderland ook een goed boek is. Volgens mij was dat zijn eerste boek.
Wat ik heb gelezen is :
Norwegian Wood
De olifant verdwijnt
Spoetnikliefde
After dark
Ten zuiden van de grens
De opwindvogelkronieken
De jacht op het verloren schaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha nog een fan:) Die heb ik ook allemaal gelezen. Een echte aanrader vind ik ook: Kafka on the shore.
Ook zo mysterieus, maar een totaal ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die wil ik ook nog lezen, maar dan wel Kafka op het strand. Als het toch vertaald wordt uit het Japans lees ik liever de nederlandse vertaling dan de engelse.