Wat is het verschil tussen ironie en sarcasme?

Kan iemand me dat uitleggen aan de hand van twee voorbeelden en een toelichting?

Twee voorbeelden. Is dat zoveel gevraagd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
41.3K

Het beste antwoord

Ironie is vriendelijke spot. In principe wordt het tegenovergestelde gezegd van wat er bedoeld wordt. Bij sarcasme is hetzelfde het geval, maar nu is het veel harder. Cynisme is nog harder dan sarcasme. Het is vaak van de situatie, soms ook van de persoon, afhankelijk of iets ironisch, sarcastisch of cynisch is.
Moeder over haar zoontje van twee jaar oud: Onze Harry is een echt boefje. (=ironie)
Leraar tegen leerling die net een 3 heeft teruggekregen voor een proefwerk: Jij hebt zeker erg je best gedaan, toen je dit proefwerk moest leren (=sarcasme).
Krijgsgevangene: De bewakers waren best aardig, ze sloegen niet elke dag (=cynisme).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het ene is speels en het andere pijnlijk...

aan jou om uit te vinden wat dan bij wat hoort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem je tijd en gebruik de 'bewerken'-knop. Verliefd of niet doet niet terzake. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar alvast 1+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan het niet helpen... :-)
In een vorige vraag werd het volgende als antwoord gegeven:

ironie: pijnlijke humor die niet kwetsend beldoeld is.
sarcasme: pijnlijke humor dat juist wél kwetsed bedoeld is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
johndoedel heeft het mooi uitgelegd:
"ironie: pijnlijke humor die niet kwetsend beldoeld is.
sarcasme: pijnlijke humor dat juist wél kwetsed bedoeld is! "
En cynisme heb ik eens heel treffend horen omschrijven als: onverwerkte woede die ineens naar boven komt.
Komt van het Griekse woord voor hond (kynos).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een voorbeeld van ironie (natuurlijk afhankelijk van de situatie) is 'een lekkere jongen ben je...'.

Voorbeelden van sarcasme zijn te vinden in de Ideën van Multatuli. In een strijd met de Arnhemsche Courant schreef hij (Idee 999):
het is treffend de homogeniteit optemerken tusschen de redactie van zoo'n blad, en de onbekende schryvers van ingezonden stukken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen ironie en sarcasme is:

- ironie is speelse spot, waarbij je vaak het tegenovergestelde zegt.
VB. Dat was weer slim van je, als er iets doms gedaan is. òf Wat zie jij er goed uit!, als iemand net uit bed komt.

Bij ironie vindt de bespotte persoon het niet erg dat er gespot wordt.

- sarcasme is bijtende spot, waarbij je tegen de grenzen aan schopt.
VB: Daar heb je al je kunnen in gelegd, als iemand een slecht cijfer scoort.
òf Je hebt je belang voor de ploeg weer laten zien, als iemand zich voor een wedstrijd afmeldt.

Bij sarcasme vindt de bespotte persoon het niet leuk, maar zullen 'omstanders' het wel leuk vinden.

Cynisme, de spot waarbij je iemand als hond neerzet, is spot die de bespotte persoon niet apprecieert en waarbij een omstander vaak plaatsvervangende schaamte voelt.