Wat betekent de ondraaglijke lichtheid van het bestaan?

Met bewondering heb ik laatst -De ondraaglijke lichtheid van het bestaan- van Milan Kundera herlezen. Maar wat bedoelt de schrijver precies met die titel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (5)

De titel van de Nederlandse vertaling had moeten luiden De ondraaglijke lichtheid van het zijn . 'Het bestaan' suggereert dat het om concrete levens van mensen zou gaan, het zogenaamde 'Dasein' van de filosoof Heidegger, terwijl het 'Sein' wordt bedoeld: alles wat er (mogelijkerwijs) is, zoals ook het dode lichaam en misschien een voortbestaan na de dood. Dit verklaart waarom Sabina niet onder een grafsteen opgesloten wil worden als ze dood is, en dat Tereza droomt over gewaarwordingen als dode.

Vragen die met lichtheid en zwaarte te maken hebben, vormen het belangrijkste thematische deel van het boek. 'Lichtheid en zwaarte' is een belangrijk thema in het leven van Tomas - de twee delen over hem hebben die titel - maar werkt ook door bij de andere personages. Een letterlijke verwijzing staat op pagina 143: Sabina gaat gebukt onder de ondraaglijke lichtheid van het bestaan omdat ze beseft dat niets blijvend is. Franz reageert op de ondraaglijke lichtheid met een neiging tot zelfmoord (p. 307). Het leven is eenmalig, de geschiedenis is als een stofdeeltje (p. 256), de mens laat nauwelijks sporen na behalve onwerkelijke kitsch (p. 318).

Bron en meer: de Uittrekselbank, deze kun je in de openbare bibliotheek raadplegen via internet.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het leven is volgens Kundera een afwisseling tussen lichtheid en zwaarte. Het kan nooit één van beide zijn, maar wisselt elkaar dus steeds af."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de zin op zich vind ik een magnifiek mooie woordspeling
die veel meer in zich draagt.

soms is het leven zo licht
zo ondraaglijk, dat het eigenlijk zwaar is
dermate dat het beide als ondraaglijk ervaren kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sleutel tot de titel en tevens het verhaal liggen in hoofdstukje 1 en 2. Herlees die een aantal keer na het boek gelezen te hebben en je ziet de titel en het verhaal tot hun recht komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens of je hier kunt vinden wat je zoekt: http://www.scholieren.com/boekverslagen/4972