Zitten er bewust soms dubbele of driedubbele spaties in boeken?

Het valt me namelijk altijd op..

Toegevoegd na 13 minuten:
zoals deze zin:

Zitten er bewust som dubbele of driedubbele bla bla bla

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Dat zijn geen dubbele of driedubbele spaties, maar heeft te maken met uitlijning van de rechterkant.

In de meeste boeken is namelijk de rechterkan netjes strak een lijn naar beneden. Dit staat netter, dit resulteert soms in wat meer ruimte tussen de woorden in om dit voor elkaar te krijgen.

In woord kan je deze optie ook kiezen en dan worden de woorden ook een beetje uit elkaar getrokken.

Zeker als het laatste woord op een regel een lang woord is, dan wordt die naar de volgende regel geschoven en dat resulteert dan vaak in de regel erboven in meer ruimte tussen de woorden.

Dus wel 1 spatie, alleen uitelkaar getrokken spaties.

Toegevoegd na 33 seconden:
In woord = In Word
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om spaties tussen woorden in midden in de zin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat bedoelt hij ook ...
sterredag
13 jaar geleden
dat snap ik en dat bedoel ik ook, de rechterkant wordt uitgelijnd, dus het laatste teken van de regel staat helemaal rechts netjes allemaal elke regel onder elkaar. Aangezien het onmogelijk is om op elke regel hetzelfde aantal tekens te hebben, wordt dit opgelost door de spatieruimtes te vergroten, dit zijn dus de spaties tussen de woorden in, midden in de zin. Met een programma zijn dit dus zeker geen extra spaties, ze zijn alleen groter gemaakt, ga je het handmatig doen, dan doe je het door extra spaties te zetten, dat is in de praktijk echter niet het geval. Handmatig is dat bijna niet netjes te doen, dat komt door het verschil in tekengrootte. Ik zeg alleen dat als het laatste woord op een regel erg lang is, dan mist de vorige regel behoorlijk wat tekens die opgevuld moeten worden met langere spaties. Voor jou ziet het eruit als meer spaties, alleen in de tekstverwerking is het nog steeds 1 teken, die je kan selecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Domme min ; dit is PRECIES de reden voor die grote spaties. Ik kwam er als negenjarige achter toen ik probeerde een boek over te typen op de typmachine, en het maar niet voor elkaar kreeg de letters net zo netjes onder elkaar te krijgen als in het boek.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij jouw reactie zitten toch ook niet spaties tussen de woorden in?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want de zinnen zijn hier niet uitgelijnd, zoals je aan de rechterkant kunt zien. Alle spaties zijn dus even groot. Alleen verschilt ook de letterbreedte in dit letterype ; de i neemt minder plek in, letterlijk, dan de K of de W. Daarom heeft niet elke even lange zin evenveel letters.
sterredag
13 jaar geleden
Ik zou het graag laten zien, echter is dat hier niet mogelijk want je kan niet rechtsuitlijnen. Handmatig wordt de rechteruitlijning niet helemaal mooi en moet je wel meerdere spaties gebruiken. Open word (of write van open office) dan heb je bij die knopjes de mogelijkheden tot linksuitlijnen, middenuitlijnen en 2 kanten uitlijnen. Typ een stuk tekst van een paar regels. Met gewoon enkele spaties (voor goed kunnen zien schrijf dan vooral een lang woord als laatste op de regel zodat deze automatisch naar de volgende regel verspringt, selecteer de tekst en kies voor 2 kanten uitlijnen.... en voila, er zit meer ruimte tussen sommige woorden, dit blijven enkele spaties, en toch zit er meer ruimte tussen.
sterredag
13 jaar geleden
Oke heel niet netjes dus, en de rechterkant klop dat niet helemaal, maar ongeveer dit: links:
Dit is een voorbeeld van links en rechts
uitlijnen en waarom spaties groter worden
als je daar gebruik van maakt. Ik hoop dat
het zo wat duidelijker wordt. beide kanten:
Dit is een voorbeeld van links en rechts
uitlijnen en waarom spaties groter worden
als je daar gebruik van maakt. Ik hoop dat
het zo wat duidelijker wordt. Zo zie je aan de eerste regel dat bij links, de rechterkant niet gelijk is en bij beide kanten op de eerste regel het woord rechts veel meer naar recht staat en de ruimte tussen de woorden in groter is geworden dan in het eerste stukje. Ik gebruikte hier meerdere spaties, echter bij de functie bij de kanten uitlijnen, blijft dit 1 teken en wordt alleen de spatiegrootte vergroot.
sterredag
13 jaar geleden
LOL, dat werkt hier ook niet met die extra spaties, dat wordt niet gepakt, sorry voorbeeld mislukt, kan er niet meer van maken dan dat je het zelf even moet uitproberen in een tekstverwerkingsprogramma en dan zie je dit vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je had het met underscores kunnen proberen
sterredag
13 jaar geleden
dan zijn het toch geen spaties meer... punt is, is dat dan niet alleen links recht is, maar rechts ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De min-naars snappen het niet, dat is duidelijk, want dit antwoord is gewoon correct.

Andere antwoorden (3)

Zeker in die gevallen waarin men een mooie rechterkantlijn wil
daar zal men de ruimte tussen woorden dusdanig aanvullen
dat die mooie rechterkantlijn er ook komt. Héél bewust ge-
kozen om de layout te verfraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt gedaan om een mooie strakke rechterkantlijn te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms heeft dit ook te maken met de opgelegde normen : bijvoorbeeld 1 spatie na een komma, maar 2 spaties achter een punt. Maar bijna niemand volgt deze normen nog. (Nochtans zaten ze vroeger ingebakken in MS Word, maar dat kon je enkel merken in heel specifieke gevallen.)