Is dit plagiaat? of kan ik deze bundel gewoon uitgeven?

Ik maak een boekje en presenteer hierin schilderijen van een vriend. Bij de schilderijen schrijf ik een gedichtje. Maar, hij heeft ook wat oude werken van schilders nagemaakt en die zitten er dan ook in... Kan dit mij problemen geven?

Picture for question
een jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Het gegeven plaatje niet, maar dat moet dus per nagetekend kunstwerk bekeken worden.

https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/Duur-van-het-auteursrecht
Duur van het auteursrecht
Het auteursrecht op een werk eindigt 70 jaar na de dood van de maker, te rekenen vanaf de eerste januari, volgende op het jaar waarin de maker is overleden. Dat verklaart waarom zoveel klassieke muziek vrij is van auteursrecht. Het is immers al veel langer dan 70 jaar geleden dat Mozart en Bach zijn overleden.
Als de maker van een werk dus op 12 november 1985 is overleden, eindigt het auteursrecht op zijn werk op 1 januari 2056.

Rechtspersoon
Gaat het om een werk van een rechtspersoon (een besloten vennootschap of een stichting bijvoorbeeld), dan is de termijn van bescherming korter, namelijk 70 jaar vanaf de eerste rechtmatige openbaarmaking van het betreffende werk. Er is wel een uitzondering: als de 'natuurlijke' (echte) persoon die het werk gemaakt heeft bij het werk wordt genoemd, geldt de gewone regel: het auteursrecht eindigt pas 70 jaar na de dood van de 'echte' maker.
een jaar geleden
Angeliena
een jaar geleden
Ah super veel dank LeonardN...nou, dan is het in orde, het betreft namelijk bekende, oude werken. Ik kan voor de zekerheid achterin de bundel nog wel bronvermeldingen noemen van de echte makers en dan een zin als: "Geïnspireerd door" Heel veel dank voor het antwoord.
Nu kan ik met een gerust hart publiceren...
LeonardN
een jaar geleden
Pas toch goed op. Sommig werk lijkt wellicht oud maar een schilder die 90 is geworden en op zijn 20ste iets schilderde = 70+70=140 jaar. kom je zomaar op ~1880.
Angeliena
een jaar geleden
Oei, die zag ik niet aankomen, ik rekende iets te snel...Zal het schilderij voor schilderij moeten bekijken. Hoop dat het lukt, veel dank! Echt veel dank!