Hoe kan ik dit verder uitbreiden en verbeteren?

Ik ben bezig met een beschrijven, maar het loopt niet helemaal lekker. hoe kan ik dit verbeterem en uitbreiden.

Om dit stuk gaat het:

Haar donkere blonde haren weerkaatst het felle zonlicht. De zachte waas van haar diepe groene ogen, komt tot leven met een lichtte twinkeling van grijs en blauw, die ervoor zorgt dat haar ogen stralen. Haar mooie fluwelen huid stak mooi af tegen haar prachtige witte tanden.

Toegevoegd na 4 uur:
Het nieuwe stukje is:

Haar donkerblonde haren weerkaatsten, het felle zonlicht. De zachte waas van haar diepgroene ogen, komt tot leven met een lichte twinkeling van grijs en blauw, die maakt dat haar ogen stralen. Haar zachte, fluwelen huid vormde een schitterende omlijsting van haar prachtige witte tanden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Haar donkere blonde haren weerkaatsEN (HAREN IS MEERVOUD)het felle zonlicht. De zachte waas van haar diepe groene ogen, komt tot leven met een LICHTE twinkeling van grijs en blauw, die ervoor zorgt dat haar ogen stralen. Haar mooie fluwelen huid stak mooi af tegen haar prachtige witte tanden

Zijn haar ogen diep of zijn ze diepgroen? onee ze zijn grijs en blauw
En 2 keer mooi in 1 zin is niet mooi.
lijkt me eng om zo volmaakt te zijn, maar daar vroeg je verder niet om ;)
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, Haar ogen zijn diepgroen, met een lichte grijse en blauwe tint. Naar die 2 keer mooi ga ik nog even kijken. Ik schrijf natuurlijk naar hoe ik vind dat het meisje is en dat is voor mij perfect.
anneliez
13 jaar geleden
Maak het meisje in spe' niet te evrlegen, dan durft ze je nooit meer aan te kijken.
succes met je verovering
Eerst de fouten er uit.
Haar donkerblonde (niet donkere blonde, da's een tegenstelling) haar weerkaatst (of haren weekaatsten, dat mag ook) .....
De zachte waasvan haar diepgroene ogen (ik neem althans aan dat de ogen diepgroen van kleur zijn, en niet groen EN diep) . Een lichte twinkeling met één T.
In plaats van ' die er voor zorgt...' zou ik schrijven ' die maakt dat haar ogen stralen'
Mooie, fluwelen huid (komaatje tussen de opsomming). Twee keer mooi is ook niet mooi, dus voor één van de twee zou ik een ander bijvoeglijk naamwoord kiezen.

Die hele laatste zin voelt niet zo lekker trouwens. Afsteken betekent een groot contrast vormen. Dus tenzij haar huid erg donker is (wat kan natuurlijk) loop het niet. Is ze inderdaad heel donker (wat ik dan weer een aparte combi met die blonde haren vind), dan zou ik er een mooi contrast van maken, niet ' afsteken bij' , dat doe je eigenlijk alleen als je het negatief bedoelt.

Ik zou meer kiezen voor iets als ' Haar zachte, fluwelen huid vormde een schitterende omlijsting van haar prachtige witte tanden' ofzoiets.

Afgezien van dat het een beetje kazig is, mankeert er dan verder niks aan. Als dat kazige in het verhaal past, niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is verder niet voor een verhaal, het is gewoon iets wat ik voor een meisje schrijf. Ik ga dalijk na mijn examens alle tips even goed lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de laatste zin vind ik zelf ook niet goed, maar ik kan er niks voor bedenken. verder is ze is blank.
Cryofiel
13 jaar geleden
Mooie analyse, Marleen. Ik vind de komma na de diepgroene ogen overbodig. Laat die komma weg en de zin leest meteen een stuk prettiger. Verder is dit een stijl waar ik niet van houd. Elk zelfstandig naamwoord wordt voorzien van minimaal één bijvoeglijk naamwoord, vaak meerdere. Dat zie je alleen in goedkope massaproductie, zoals van de Bouquet-reeks (of hoe je dat ook spelt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik vond 'kazig' eigenlijk nog het vriendelijkste klinken.....
Het is een heel, heel veel gemaakte beginnende-schrijvers-fout. Dikke kans dat de zin helemaal zonder sterker is. In een verhaal dan.
'
'Haar haar weerkaatste het felle zonlicht. (dat is al mooi genoeg). Haar ogen komen met een twinkeling tot leven.(prachtig gezicht toch ; ze stralen automatisch). Haar huid en tanden completeerden het geheel. (Moeten dus ook wel mooi wezen). Dan krijg je, zonder toevoegingen dus : 'Haar haar weerkaatste het felle zonlicht. Haar ogen komen met een twinkeling tot leven. Haar huid en tanden completeerden het geheel. Nauwelijks één lange zin, maar in mijn ogen met meer zeggingskracht. Zou de laatste zelfs nog wel willen laten ook. Het meisje uit de eerste twee zinnen moet al bijna mooi genoeg zijn, en je wilt weten wat je met die ogen gaat doen dan.... Je hoeft eigenlijk niet in te vullen wat de lezer zelf al weet of kan bedenken. Knippen, knippen, knippen. Kill your darlings, noemen ze dat in het vak.
Cryofiel
13 jaar geleden
Helemaal juist, Marleen. Veel krachtiger, veel mooier, veel meer niveau. Het enige puntje dat ik nog kan verbeteren aan jouw versie is dat je niet moet afwisselen tussen verleden tijd en tegenwoordige tijd. Maak een keuze en houd je daaraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, maar jongens, dit is volgens mij een andere situatie! Dit is geen poging tot helder proza, dit is een poging tot het componeren van een modern Hooglied. Eigenlijk ook kazig, maar voor een jong meisje kan dat heel anders overkomen als het voor háár persoonlijk is geschreven. "1 Zie, gij zijt schoon, Mijn vriendin! zie, gij zijt schoon; uw ogen zijn duiven ogen tussen uw vlechten; uw haar is als een kudde geiten, die het gras van den berg Gileads afscheren. 2 Uw tanden zijn als een kudde schapen, die geschoren zijn, die uit de wasstede opkomen; die al te zamen tweelingen voortbrengen, en geen onder hen is jongeloos. 3 Uw lippen zijn als een scharlaken snoer, en uw spraak is liefelijk; de slaap uws hoofds is als een stuk van een granaatappel tussen uw vlechten. 4 Uw hals is als Davids toren, die gebouwd is tot ophanging van wapentuig, waar duizend rondassen aan hangen, altemaal zijnde schilden der helden. 5 Uw twee borsten zijn gelijk twee welpen, tweelingen van een ree, die onder de leliën weiden. 6 Totdat de dag aankomt, en de schaduwen vlieden, zal Ik gaan tot den mirreberg, en tot den wierookheuvel. 7 Geheel zijt gij schoon, Mijn vriendin, en er is geen gebrek aan u."
.
. Oh, to be young and in love...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens Hooglied 4, Statenvertaling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen Ik ben pas 16 he, en het desbetreffende meisje is pas 14. Het moet voor ons beide wel te snappen zijn. Als ik het aan haar wil geven, dan pas ik het natuurlijk wel aan zodat het echt voor haar geschreven is (wat natuurlijk nu ook al zo is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er aan mijn versie niet te snappen dan ?
Hooglied, waar Suzy mee komt, is ook niet mijn favoriete proza nee. Met die borsten als druiventrossen; brrrrr.
Voor een meisje zoiets schrijven...mmmm. 't Is een beetje er op of er onder ; of ze vind het geweldig (en dan maakt het eigenlijk ook niks uit hoe het geschreven is) of ze vind het heel erg fout (en dan maakt het ook niks uit hoe het geschreven is). Spannend ! Ik heb ooit één vriendje gehad dat me wel aardig heeft ingepakt met een best goed geschreven (Duits) gedicht (dat ik nog nooit ergens heb kunnen vinden, dus dat blijkbaar toch van hem geweest moet zijn), maar ik ben ook wel eens gillend weggerend voor goedbedoelde maar nogal kazige proza. Nogmaals, er op of er onder....Succes in elk geval !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk niet dat we het niet snappen. maar ik wil het een beetje verhaalachtig hebben.
Haar donkerblonde haren, lichtte mooi op in het felle zonlicht.
De haar diepgroene ogen, gaven me een fijn en niet te verklare gevoel, door een mystieke twinteling van grijsachtig blauw, straalde haar ogen.
Haar door de zon getinte huid, stak prachtig af, bij haar hagelwitte tanden.
Oh, wat was ze toch betoverend, mijn Lisa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pssst Eddijst, wakker worden... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....... mijn Lisa..............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(minnetje niet van mij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar heb jij het nu weer over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kiss her once for me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
just once!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ongeveer een half uur....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mag ik ook nog effe?
en verder met: Jammer genoeg was de etterend paarsrode bochel die begon onderin heur rug en een uitloper bleek te hebben tot in haar linkerborst voor mij een dermate zware breuk met het ideel visuele kader waarin ik door de pep en pop reklametechnisie ben grootgeworden dat ik besloot mijn pipo in de pen te houden en de inkt droog tot ik een en ander in de kaders van een geheel andere werkelijkheid verwerkt zou hebben, mogelijk dan al grijs en zo gerimpeld als een doorweekt stukje roggebbrood maar al levende leert men zei mijn opa al en die keek op een dag ook heel anders dan daarvoor naar de foto van zijn lief op het veenkoloniaal eiken dressoir dat onder de koekoeksklok waar ik als jong kind menig uur had doorgebracht tot het vogeltje de volgende regenbui kwam aankondigen en trapte het gaspedaal van mijn Fiatje tot zo ongeveer het nivo van het asfalt in. See you at the roses!

Oftewel: schrijven is toch vooral jezelf op de hak nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrijven is vooral je eigen gevoelens durfen uit te drukken of jezelf een leuke hobby te gunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O.K.