Welk boek zou je écht gelezen moeten hebben als kind ?

Of: Wat was jóuw favoriete boek vroeger?
Weet je nog waarom?

Ik hield vooral van sprookjes
en later de avonturen serie van De Vijf van Enid Blyton
Alice in Wonderland was ook favoriet!

Poeh ! 30 antwoorden al ! Dat is nou leuk, bedankt voor jullie antwoorden , en ga vooral door met lezen en voorlezen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
goh ...wat halen al die titels van boeken een boel jeugdherinneringen naar boven...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, wat leuk he, Deva !

Het beste antwoord

Als ik kijk naar de boeken die ik vroeger echt heel mooi vond en die me nog steeds zijn bijgebleven, dan kom ik op het volgende rijtje:

- Alle boeken van Roald Dahl
- Alle boeken van Annie M.G. Schmidt
- 'Kruistocht in Spijkerbroek' van Thea Beckman
- De sprookjes van de gebroeders Grimm en Hans Christian Andersen
- De 'De Vijf'-serie van Enid Blyton
- 'De negerhut van Oom Tom' van Harriet Beecher Stowe.
- 'Oorlogswinter' van Jan Terlouw

Maar misschien is dit wel weer te veel voor een kind...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (34)

Alleen op de wereld?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hi hi zie je mij daar zitten op het strand met een koptelefoon op!
De Vijf, Winnetoe en de Kameleon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er schieten mij een aantal dingen te binnen als je dit vraagt, ik heb niet echt een favoriet jeugdboek of serie, maar ik noem er een paar.

- 'De Vijf' waar jij het ook al over hebt heb ik altijd ook heel interessant gevonden.
- 'Kruistocht in spijkerbroek' van Thea Beckman
- Verschillende boeken van Jules Verne (20.000 mijlen onder zee, Naar het middelpunt der aarde, Reis naar de maan etc.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
16 antwoorden en ik ben de enige met een minduimpje op dit moment. Is hier een verklaring voor?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dankjewel AMG, ik was eigenlijk meer benieuwd naar de motivatie, maar het zit er niet dik in dat ik die te horen krijg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hee Martijn, wat raar, dat min duimpje, het was een prima antwoord.
Jules Verne vond ik ook altijd zeer interessant! Leuk hoor .
Blauwe plekken, Anke de Vries. Het boek gaf mij een goeie overlevingsstrategie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn favoriet was toch wel echt Pippi Langkous, daar kon ik mezelf in mijn fantasie helemaal mee vereenzelvigen.
Maar ik las ook graag de boeken van de Dolle Tweeling, ook van Enid Blyton, en ook de Lotje-boeken van Jaap ter Haar heb ik verslonden...

En dit was ik nog vergeten: Mariska de circusprinses van Sandor Kis...zó zielig...oh wat heb ik gehuild bij dat boek...práchtig...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, het boek dat ik in gedachten heb, is oorspronkelijk ooit geschreven als kinderboek, maar eigenlijk door volwassenen meer gelezen: De Hobbit & In de Ban van de Ring.

Verder valt het me op dat Annie MG nog niet genoemd is. Vond ik vroeger toch vrij onmisbaar... Pluk van de Petteflat, Otje, Minoes...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de Kameleon, en ik lees ze nog steeds !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pjotr, stuk of 4 keer gelezen. Machtig boek terwijl ik geeneens van lezen houd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De verhalen van Grimm
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De tuinen van Dorr van Paul Biegel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
voor mij zijn dat alle boeken van Astrid Lindgren. Niet alleen Pippi Langkous, maar ook de kinderen van Bolderburen, Michiel van de Hazelhoeve, Ronja de Roversdochter, Karlsson, de gebroeders Leeuwenhart.
Stuk voor stuk boeken over kinderen met een eigenwijs karakter, die hun eigen weg kiezen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kleine lordF.H.Burnett

Zooooo mooi
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wiite manen over een kind en een wild paard dat men wil vangen en tenslotte met het kind in zee loopt voor altijd. Zo triestig en zo mooi. ook nog : de verhalen van Pietje Bel en Jan zonder Vrees.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Discus.

De spannende jongensboekenserie over De Discus is door R. Feenstra (1904) geschreven. Daarin draait het om Professor Tjerk Hiddes en zijn zonen, die met hun machtige vliegende schotel ten strijde trekken tegen de gevaarlijke boeven van ‘Het Syndicaat’. Mijn eerste kennismaking met Science Fiction. Het is daarna nooit meer goedgekomen!

Ruimteverkenner Mark Stevens. De achtdelige superspannende serie geschreven door Felix Thijssen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kruistocht in Spijkerbroek

Eigenlijk het enige jeugdboek waarvan ik als kind het op kon brengen het uit te lezen en dat zegt al heel wat over de kwaliteit van het verhaal want ik vond doorgaans een wiskunde boek en het WK curling (daarbij moet worden opgemerkt dat ik curling echt stukken minder boeiend vind dan kijken hoe verf droogt of kijken hoe gras groeit) interessanter dan de meeste jeugdboeken....
Maar goed, er was toen ook nog geen Harry Potter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen op de wereld, Kruistocht in Spijkerbroek, en elk meisje zou in mijn ogen Jane Eyre moeten gelezen hebben....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kruistocht in Spijkerbroek is mij van vroeger het meest bijgebleven, verder Astrid Lindgren en sprookjes. Kunnen we het ook over films en programma's hebben?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Erik of Het klein insectenboek.

Mijn eerste boek die ik me kan herinneren was Gullivers Reizen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
och ik lees ontzettend veel.
maar dit zijn toch wel mijn favorite boeken op dit moment (haha, ik ben nog een beetje een kind :) )

- torenhoog en mijlenbreed van tonke dracht
- levende bezems
- de waterschapsheuvel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
- Blauwe plekken van Anke de Vries
- Spijt van Carry Slee
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De hele Harry Potter-serie natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat ik een geweldig boek vond: de tovertrein.
Heel leuk geschreven en speelt precies in op de fantasie van een kind.
En verder Roald Dahl, Annie MG Schmidt, JK Rowling...the usuals.
En sprookjes, als het maar niet Blauwbaard is, daar heb ik bijna een jaar lang nachtmerries van gehad als kind!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blijf lachen Irmgard.
Meisje van 12 jr dat TBC heeft en een jaar in een sanatorium verblijf en daar een dagboek van bijhoudt.
Waar gebeurd en sprak me aan omdat ik in dezelfde leeftijd zat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja dat was inderdaad heel mooi en zielig en zo herkenbaar omdat het door een leeftijdsgenootje geschreven was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het eerste boek dat ik me kan herinneren. Grappig dat je dat noemt.
Alles van Dr. Seuss!

Te beginnen met "De Lorax" en "Slaapboek".

(Linkje is naar de internationale site.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Max en de Maximonsters. Een film (Where the Wild Things Are) van Spike Jonze naar het boek komt oktober 2009 uit. Erg benieuwd ! Goeie vraag !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle boeken van Thea Beckman, zonder uitzondering. Echt supermooie boeken, waar je vaak ook nog wat van opsteekt (denk aan kruistochten, hanzesteden etc). Voor iets jongere lezers zijn de boeken van Paul Biegel ook een aanrader.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"De Wereld van Sofie".
Ik heb het helaas niet als kind gelezen, maar zou willen dat ik dat wel had gedaan, want het geeft een enorm inzicht in de ontwikkelen van het denken over tijdloze vraagstukken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kinderboek, blauwe plekken van Anke de Vries. Heel indrukwekkend was de boek toen... en nu nog!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+ Snuf de Hond :)
Ik heb als kind enorm veel gelezen, en heb aan verschillende boeken een goede herinnering. Natuurlijk alles van Astrid Lindgren, en de boeken van Thea Beckman... Allemaal boeken die heerlijk weglazen omdat ze goed geschreven waren, en waarbij ik goed weg kon dromen. Ook de boeken van de Kameleon vond ik geweldig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja dat is nu te laat voor me, ik ben al lang niet meer ...

Maar arendsoog-boeken waren een lust voor mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Davita`s harp van CHaim Potok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boodschappenlijste- auteur me moeder.