Hoe kan je aan een tekening zien dat ie door een kind gemaakt is?

Onlangs liep ik in de boeken winkel en zag ik een prentenboek liggen. Op een of andere manier dacht ik meteen: dat lijkt door een kind te zijn getekend. (Niet omdat het lelijk was of zo). Toen ik op de achterkant keek, bleek dit ook zo te zijn. Maar hoe vaak zie je wel niet van die illustraties die een kind ook wel kan tekenen... Sommige zijn echt simpel vormgegeven. Toch zie je wel of het door een kind gemaakt is of niet. Hoe kan dat? Het boek heette geloof ik 'alys en de slechte elfen'.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ik weet niet of een leek het ziet, maar er zijn wat typische stadia in de ontwikkeling van kindertekeningen waardoor voor een kenner een "vervalsing" (of een naïeve prent) er toch wel uitspringt. Ik kan niet precies een rijtje opnoemen - vergt ook een beetje een geoefend oog en wat "Fingerspitzengefühl" - maar het heeft te maken met verhoudingen, perspectief, compositie en plaatsing van objecten in de ruimte.

Zo zal bij een kind dat jong genoeg is een poppetje op een paard altijd twee volledige benen tonen, staande op de grond. Tot een bepaalde leeftijd zal een schoorsteen (welk kind kent die nog ? In tekeningen allemaal....) altijd haaks op een (schuin, rood) dak staan en nooit netjes loodrecht. "Familieleden" zijn altijd allemaal vrijwel even groot, behalve de beenlengte, maar een paar jaar later zijn de "kinderen" ineens miniatuurvolwassenen op schaal.
Zo leert een kind naarmate hij de werkelijkheid beter leert doorgronden, steeds beter hoe hij die op papier kan weergeven.

Wie voldoende weet van kindertekeningen zal vrij snel een naïeve prent kunnen onderscheiden van iets dat echt door een (jong) kind gemaakt is, maar anderzijds zal die er ook snel een kunnen maken die nauwelijks alszodanig te herkennen is.