Is het boek Doorstart van Servaas Maturbongs literatuur?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Antoni
8 jaar geleden
Op de website van de grootste online boekhandel van Nederland, Bol.com, is het boek (wel) opgenomen in de categorie "Literatuur" (en daarna in de subcategorie "Waargebeurde verhalen"). Zie de website https://www.bol.com/nl/p/doorstart/9200000020451717/. Dat zegt niet veel, maar zeker wel iets!

Het beste antwoord

Met literatuur wordt in het algemeen bedoeld: het geheel van teksten waarvan geoordeeld wordt dat ze universele waarde hebben. Traditioneel gaat het om proza- en dichtwerken die erin slagen zich in vorm, inhoud en intentie te onderscheiden van andere esthetische geschriften. In de ruimste zin is literatuur de verzameling van alle teksten, zowel geschreven als in mondelinge vorm, behorend tot het culturele erfgoed van een volk.

De Doorstart:
In 1952 werden de Molukkers die gediend hadden in het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL) met hun gezinnen naar Nederland overgebracht en hier opgevangen in kampen of woonoorden. Dit geschiedde nadat op het eiland Ambon de Vrije Republiek der Zuid-Molukken (RMS) werd uitgeroepen. Zeker bij de eerste en tweede generatie Molukkers leefde het grote ideaal van een RMS en men koesterde de idee eens terug te kunnen gaan naar een vrije Molukse republiek. Intussen was er een nieuwe generatie Molukkers die, ondanks het feit dat ze in Nederland geboren waren, moeite had met aanpassingen. Servaas Maturbongs is een vertegenwoordiger van deze generatie. In zijn verhalenbundel 'Njong Gogos' (2009)* vertelt hij de lotgevallen van deze generatie Molukkers, die thuis opgroeide met het ideaal van de RMS, maar zich in de Nederlandse samenleving in de turbulente jaren zeventig en tachtig moest zien te handhaven. In 'Doorstart' zijn de verhalen uit 'Njong Gogos' aangevuld met nieuwe verhalen. Een bundel verhalen die soms romantisch, dan weer hilarisch en vaak ontroerend zijn.

Dit boek kun je dus wel literatuur noemen.
SimonV
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is een erg ingewikkelde vraag, waarop geen eenduidig antwoord mogelijk is. Of een tekst behoort tot de literatuur hangt af van de criteria die je daarvoor aanlegt.
Een van de invalshoeken om hiernaar te kijken is de zogenaamde polysysteemtheorie. Die bepaalt de waarde van literaire werken aan de hand van de positie die die werken innemen in het polysysteem: is deze centraal of eerder perifeer. Het feit dat De Doorstart bij een uitgever is verschenen die niet behoort tot de bekende literaire uitgevers is dan bijvoorbeeld een aanwijzing dat dit boek een perifere positie inneemt. Iets soortgelijks geldt ook voor het feit dat dit boek niet door belangrijke recensenten als Arjan Peters is besproken.

Voor sommige literatuurwetenschappers is een vernieuwende materiaalbewerking een vereiste voor literaire waarde. Overigens is dat een behoorlijk nieuwerwets (en aanvechtbaar) criterium: nog niet zo lang geleden was juist het voortzetten van een traditie belangrijker.

De waarde van dit werk ligt naar mijn idee vooral in de beschrijving van de geschiedenis van Nederlanders van Molukse afkomst. De vraag is of je deze tekst het label literair wil geven. Als literatuurwetenschapper ben ik voorlopig geneigd om dat niet te doen (met het voorbehoud dat dit op basis is van het lezen van enkele pagina's), maar zo'n oordeel is nogal subjectief. Voor mij is een originele vorm c.q. stijl een zwaarwegend criterium voor het bepalen of iets literatuur is. Anderen hanteren andere en andersoortige criteria. Servaas heeft een vlotte pen, maar is geen schrijver en beschouwt zichzelf ook niet als zodanig.