wat is de titel van het kinderboek met vieze verhalen over eten?

Ik ben al jaren opzoek naar een kinderboek dat ik vroeger een keer gelezen heb en ik hoop dat iemand mij eraan zou kunnen helpen.
In het boek staan verhalen over waar ons eten vandaan komt. Zo is er een verhaal over een dorp onderaan de berg dat eens in het jaar bruine bonen krijgt. Die bruine bonen komen van de reus die bovenaan de berg woont en het hele jaar door witte bonen eet en ze dan uitpoept.

En een verhaal over blauweschimmelkaas waarbij de kok zijn snotjes in de kaas stopt.

En als laatste weet ik dat er een verhaal in zit over frankfurterworstjes....

Is er iemand die dit herkent? En mij wellicht aan de titel en/of schrijver kan helpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Jakkes! : sprookjes van Gert Verderrie / Rogier Proper en Brian Meijers. Amsterdam : Leopold, cop. 1995. ISBN 90-258-4314-X
Mick moet altijd zijn bord leeg eten, ook als hij de spruitjes of rabarber niet lust. Op een dag kruipt er een vies en dik mannetje over zijn bord en vertelt hem zes moderne sprookjes die voedsel als thema hebben. De titels zijn onder andere: Hoe Gorgon Zola Koning Roque Fort bij de Neus nam en Hoe de Frankfurter Worst de Hausmacher Cervelaat versloeg. De sprookjes zijn met veel humor geschreven en zowel kinderen vanaf ca. 10 jaar als volwassenen zullen ervan genieten. De stijl waarin de verhalen zijn geschreven doet sterk denken aan een mengeling van Roald Dahl en Guus Kuijer. De beïnvloeding van beide schrijvers is duidelijk merkbaar, zowel in de absurde situaties, de humor als in de manier van vertellen.
Amadea
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Mooie vondst! Plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Super bedankt! Dat is hem inderdaad! De jarenlange zoektocht is eindelijk beeindigt. Gelijk maar bestelt!