Worden bibliotheekboeken schoongemaakt?

Je leest een boek, gaat naar de wc, wast niet goed je handen, en je leest je boek verder.
Je brengt het boek terug naar de bieb en daar leent iemand anders dat boek.
Ik dacht hier over na en vroeg me nou wel af of die worden gewassen?
Natuurlijk mag het papier niet nat worden. Maar bijvoorbeeld alleen de kaft?
En hoe zit dat met andere "openbare" boeken? Bijvoorbeeld schoolboeken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typisch een vraag voor "de Bibliotheek".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag! Biebboeken zijn altijd vies, ook aan de buitenkant. Zelf maakte ik de kaften van de biebboeken altijd schoon als ik ze mee naar huis nam. Met sponsje, zeep en water! Die boeken waren nl altijd door de bieb geplastificeerd, dus dat kon makkelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om die reden mocht ik als kind van mijn moeder nooit een bib-boek in bed lezen ;-((
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeievraag! Het viel me altijd op dat vooral bij sf boeken er altijd shag tussen de bladzijden zat..

Antwoorden (12)

Nee, die worden niet schoongemaakt. En dat is maar goed ook. Want als we alles netjes en correct schoon zouden houden dan zou niemand meer tegen een stootje kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb kort bij een bieb gewerkt, en er is mij nooit gevraagd om boeken schoon te maken, en ik heb het ook nooit iemand zien doen.
Als er duidelijke vlekken op zitten, kan ik me wel voorstellen dat ze er wat mee doen, maar verder kan ik het me absoluut niet voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben werkzaam in een bibliotheek. Ik ben verantwoordelijk voor het sorteren en wegzetten van boeken en heb deze nooit schoon hoeven te maken. Collega's van mij hebben dit ook nooit gedaan naar mijn weten. Als het boek zodanig bevuild is dat het niet meer terug in de kasten kan komen te staan (denk aan ernstige koffievlekken), dan wordt het materiaal vaak afgeschreven. Maar echt schoonmaken, nee. Boeken met losse pagina's of ontbrekende onderdelen worden wel naar een reparatie- / plakafdeling gestuurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee weet je hoeveel boeken er in een bieb zitten. Stel dat ze schooon gemaakt moeten worden na dat zze elke geleend zijn. dat zou heel veel tijd kosten. Dus daar vandaan worden ze volgens mij ook niet schoongemaakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee bibliotheekboeken worden niet schoongemaakt.

Zoals hierboven al vermeld, dat is niet erg.

Geldstukken worden overigens zo doorgaans ook niet schoongemaakt. (Die gaan echt door onnoemelijk veel handen).

En heb je enig idee wie allemaal de lucht die jij inademt al in hun mond gehad hebben?
rose
14 jaar geleden
Jawel, vieze boeken worden gepoetst. Met glassex, of met wasbenzine. Als ze van binnen vies zijn moeten ze weg. Rookgeur gaat eruit door ze een tijdje in de vriezer te leggen.

Het verhaal dat ze in de magnetron gaan klopt echter niet. Dat was ooit een item in een "waar of niet waar"-achtig TV programma, maar dat was dus niet waar.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@de bibliotheek: in de vriezer, wauw, ga ik proberen...
boeken in de bieb worden m.i. niet schoongemaakt.
mijn thuisboeken neem ik nu en dan af met een vochtige doek.
schoolboeken worden gecontroleerd op vieze plekken en z.n. vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Ik had vroeger een vriendin die mocht om die reden geen lid zijn van de bibliotheek.
Vonden die ouders te vies.

Daardoor kweek je smetvrees.

En wat te denken van geld?
Dat komt pas in veel handen, hoe dan ook.
Erg onhygienisch hoor, dat geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk worden ze niet afgewassen. Alle boeken uit de bib hebben wel een schutblad in plasticfolie en dan is het maar enkele minuten van je tijd om deze voorzichtig te reinigen met b.v. ontsmettende handgel. Ik doe het en vind dit goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, volgens mij worden ze niet schoongemaakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
betrouwbare bron..
Leuke vraag van een OCS'er (dwanger)!

Toegevoegd na 2 minuten:
Help jezelf, schaam je niet, en zoek hulp (begin bij huisarts)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ze worden neit schoongemaakt