In hoeverre mag je namen van bekende mensen, liedjes, films, e.d. in een verhaal gebruiken?

Stel, ik schrijf een verhaal die zich afspeelt in de hedendaagse setting wat op een site geüpload wordt en dus publiekelijk toegangekelijk is. Mag je schrijven dat iemand naar het concert van Guus Meeuwis gaat, of 'ik wou dat ik jou was' van Veldhuis en Kemper zingt, of naar Lord of the rings gaat kijken in de bioscoop? Of op theevisite gaat bij de een of andere bekende acteur? Of zijn dit allemaal dingen die onderhevig zijn aan het copyright?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Het vrijelijk schrijven van een verhaal valt onder de vrijheid van meningsuiting. De inhoud kan slechts beperkt worden op grond van bestaande wettelijke bepalingen. Waarschijnlijk heb je bij het noemen van bestaande namen en titels meer met het merkenrecht te maken dan met het auteursrecht. Veelal zullen zij instemmen met het noemen van namen en titels, waardoor je immers ook weer hun bekendheid vergroot, omdat je ze als vanzelfsprekend noemt. Als de eigenaren van een bepaalde merknaam vinden dat hun merk op oneigenlijke wijze wordt gebruikt, kunnen zij zich op het merkenrecht beroepen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Copyright (auteursrecht) geldt op alles dat een creatieve prestatie is. De naam van Guus Meeuwis is dat dus niet. De titel van een boek of film wel, maar je mag dat toch noemen omdat je dat alleen citeert. Sterker nog, je mag zelfs enkele regels of uitspraken uit een boek of film overnemen. Wat niet mag is 'slaafs kopiëren'.
Jij mag dus volgens het auteursrecht alles noemen in je verhaal wat je vroeg.

Dan heb je merkenrecht. Dat gaat alleen op voor commerciëel gebruik. Als jij dus jouw boek verkoopt 'met gratis coca cola', dan gebruik je de bekende naam van Coca Cola voor jouw verkoop. Dat mag niet zomaar.
Wel mag jij die merken noemen, want dat is geen commercieel gebruik. Dus als er in jouw verhaal staat: "Guus Meeuwis dronk Coca Cola" mag dat prima.

Tot slot heb je nog smaad. Als jouw hoofdpersoon naar een concert gaat dat toevallig van Guus Meeuwis is, is er echt niets aan de hand. Gaat-ie daarna naar Lord of The Rings, ook prima.
Als jouw hoofdpersoon zware emotionele problemen heeft door Guus Meeuwis, en het verhaal draait er vooral om om Guus flink zwart te maken, dan kan het zijn dat de echte Guus Meeuwis daar iets van vindt en jou een brief stuurt waar je van schrikt.