waarom is 'reynard de vos' een dierenepos?

Waarom wordt het verhaal van 'Reynard de vos gezien als een dieren epos en niet als een fabel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Zoals ook al in de vraag is geformuleerd is 'Van den vos Reynaerde' een dierenepos. Voordat we het begrip dierenepos verder toelichten, moeten we eerst gaan kijken naar het bredere begrip 'het dierenverhaal'. Het dierenverhaal heeft als hoofdkarakters van het boek dieren in plaats van, het meest gebruikelijke, de mensen. Deze dieren hebben vaak een betekenis. Veel gedragingen van dieren vertonen gelijkenissen ten opzichte van menselijke gedragingen. De menselijke deugden en ondeugden vinden hun weerspiegeling in de raseigenschappen van bepaalde diersoorten. Een vos is bijvoorbeeld listig en sluw, dus met de vos kan een listig persoon worden uitgebeeld.
Door middel van het dierenverhaal kunnen we het menselijk handelen analyseren. In het dierenverhaal kunnen we weer meerdere soorten onderscheiden zoals de dierenfabel en het dierenepos. Het dierenfabel heeft een meer opvoedende of hekelende bedoeling voor de mensenmaatschappij. Het woord epos is gebruikelijk voor een groot verhaal over menselijke en bovenmenselijke heldendaden. Het dierenepos kende haar groei in de 12de en 13de eeuw, en was breder van opzet en meer satirisch dan zijn voorloper de dierenfabel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt!!

Andere antwoorden (1)

In de middeleeuwse epiek, met name in de vertellingen over Karel de Grote en koning Arthur, zijn er verschillende hoofdrolspelers die elkaar ontmoeten in allerlei avonturen. Meestal is er een duidelijke held. Door de vormgeving met meerdere hoofdpersonen is Van den vos Reynaerde tot op zekere hoogte ook een episch verhaal, maar tegelijk ook een soort anti-epos bij uitstek, een parodie op dit genre, of zelfs een regelrechte persiflage ervan.