Voor welke leeftijdsgroep is dit wetenschappelijk boek? "Waren de goden kosmonauten".

Ik wil hem kado doen aan iemand die 13 jaar is.
Is dat te moeilijk/saai?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het iemand is met belangstelling voor buitenaardse dingen wordt het vast leuk gevonden. Mijn ouders hadden het ook staan, en ik las het toen ik op de HBS zat. Het is dus al een wat ouder boek (oorspronkelijk in het Duits verschenen in 1968). De schrijver is de Zwitser Erich Von Daeniken. Een wetenschappelijk boek zou ik het niet noemen, het is eerder populairwetenschappelijk. daardoor is het wel beter te begrijpen.

Toegevoegd na 1 uur:
het is zo populair geschreven dat iedereen van 10 jaar en ouder het kan lezen. Maar de materie is zo slecht te overzien en de speculaties zo veelomvattend dat ik me afvraagt of iemand dit werkelijk begrijpt; de schrijver inbegrepen.

Toegevoegd na 1 uur:
voor afvraagt lees afvraag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Of iemand dit werkelijk begrijpt., de schrijver inbegrepen'" - lol.
Er is uiteindelijk aan het hele verhaal inderdaad geen touw vast te knopen en het staat vol inconsequenties, maar de bedoeling van Von Daenicken is duidelijk : beroemd worden en geld verdienen. Hij heeft zelfs ooit een - inmiddels failliet- pretpark opgericht rondom zijn waanideeën. En hij BLIJFT er maar over doorschrijven, want er blijven maar idioten komen die hem serieus nemen. De "aanwijzingen" worden ook steeds wanzinniger. Inmiddels begint het bijna religieuze vormen aan te nemen. Heb je wel eens Ancient Aliens gekeken ?? Na tien afleveringen wordt het irritant, maar de eersten waren hilarisch.

Andere antwoorden (1)

Ik heb het voor het eerst gelezen op mijn twaalfde, toen ik nog neigde alle onzin te geloven waar ik mijn handen op kon leggen, en het niveau van het boek is zeker geschikt voor een beetje ontwikkeld/ nieuwsgierig kind van die leeftijd.

Met de kennis van nu (zo'n 35 jaar later) echter is het wel aan te bevelen er duidelijk bij te zeggen dat inmiddels zo ongeveer ALLES in het boek gedebunked is (en daar zijn ook weer leuke, maar iets ingewikkelder boeken over), en dat het -hoewel zeer onderhoudend en een goede oefening in vrij denken- allesbehalve een informatief boek is. Saai is het echter zeker niet. Ik pak het nog steeds wel eens uit de kast.

Toch bewaar ik warme herinneringen aan dit boek, omdat het het boek is dat mij heeft geleerd buiten geëffende paden te denken, en dat er zowaar nog steeds sterke verhalen bedacht kunnen worden die plausibeler zijn dan de bijbel - en voor de grote massa eenvoudiger te ontkrachten, omdat dat " Ancient Aliens" nog niet echt een gevestigde religie is (al lijkt hij de laatste jaren hard op weg) . Het is 1 van de werken die mij heeft geholpen in mijn ontwikkeling tot atheist, al staat het inmiddels in mijn boekenkast tussen de andere vermakelijke onzin-boeken. Maar elk kind zou het in zijn puberteit zeker gelezen moeten hebben. Net als de bijbel eigenlijk - met dezelfde bijsluiter : wees je er bewust van dat je leuke onzin leest, waar echter sommige mensen echt serieus in geloven. Categorie " zoek de denkfout" .

Toegevoegd na 7 minuten:
Het boek is natuurlijk primair bedoeld voor volwassenen, maar zo onwetenschappelijk en toegankelijk geschreven dat kinderen er best weg mee weten. Mijn dochter heeft het op haar elfde gelezen, toen de programma's op tv hierover begonnen. Die had iets sneller door dat het bullshit is dan haar moeder, maar ze is dan ook iets beter voorgelicht ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was denk ik ook een jaar of 12 toen ik dat boek las.
Best wel leuk leesvoer