wat bedoelen ze met de eindzin van de aanslag van harry mulisch?

En met zijn hoofd een beetje schuin, als iemand die iets hoort in de verte, laat hij zich meenemen door de stad naar het vertrekpunt; met een korte beweging gooit hij zijn sluike grijze haar naar achteren, zijn schoenen sloffen en het is of zij wolkjes as opwerpen, ofschoon er nergens as te zien is.

dit is het eindzin.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (1)

Er wordt niet echt iets mee bedoeld, behalve dat de hoofdpersoon tot rust komt.

De hoofdpersoon, Anton Steenwijk, loopt in 1981 mee in de grote demonstratie tegen de kruisraketten. Alles wat hij in zijn leven heeft meegemaakt, is nu verwerkt. Hij heeft tijdens de demonstratie een oud buurmeisje, Karin Korteweg, ontmoet die voor hem de laatste puzzelstukjes op hun plaats heeft gelegd. Alle raadselen uit zijn leven hebben nu een oplossing. Zijn hele leven is hij bezig geweest met het vinden van antwoorden op vragen over de aanslag in zijn straat in 1945. Anton kan, nu hij het laatste antwoord heeft gekregen, tot rust komen en laat zich rustig meevoeren met de mensenmassa in de demonstratie. Die laatste zin straalt die rust uit.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat bedoelen ze met zijn schoenen sloffen en het is of zij wolkjes as opwerpen, ofschoon er nergens as te zien is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kun je het als volgt interpreteren: als iets verbrand is, is er niets meer over, behalve as. Misschien betekent het dus dat van zijn zoektocht en onrust niets meer over is na de nodige gebeurtenissen. De onrust is verdwenen, opgebrand.
Antoni
9 jaar geleden
Ook met dat deel van de zin wordt de rust uitgebeeld: doordat de hoofdpersoon zijn schoenen niet goed optilt bij het lopen lijken er aswolkjes te ontstaan. Er is echter helemaal geen as te zien. De hoofdpersoon laat de as, de resten, achter zich: hij laat de dingen die in zijn leven zijn gebeurd figuurlijk gezien achter zich en komt tot rust.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En met zijn hoofd een beetje schuin, als iemand die iets hoort in de verte, laat hij zich meenemen door de stad naar het vertrekpunt;
wat bedoelen ze met dit. en bedoelen ze sluik grijs haar dat hij grijs haar heeft gekregen omdat hij zolang heeft gezocht naar de antworden op de vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met dat schuine hoofd alsof hij naar iets luistert in de verte laat hij zien dat hij zich op de toekomst focust en het verleden achter zich laat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en met dat grijs haar
Antoni
9 jaar geleden
Ik denk niet dat de schrijver van het boek, Harry Mulisch, met ieder specifiek woord iets bijzonders bedoelde. Hij moet ook gewoon een situatie kunnen beschrijven zonder dat de lezer "er iets achter zoekt". De hoofdpersoon van het boek was in 1981 inmiddels 47 of 48 jaar. Sommige mannen hebben dan (al) grijs haar. N.B.: In plaats van "ze bedoelen" kan je overigens beter spreken over "de schrijver bedoelt" of "Harry Mulisch bedoelt". Hij heeft het boek alléén, dus niet samen met anderen, geschreven.
Computoon
9 jaar geleden
Eind jaren '70, toen ik op de middelbare school zat, was dat gevlooi naar thema's en motieven nu net een reden om een hekel te kunnen krijgen aan literatuur. Schrijvers verstopten kennelijk allerlei zaken in hun verhaal die je op moest sporen. Alleen 'lezen voor de leuk' was er niet bij.