Bestaat het verhaal "De Hobbit" uit 1 boek?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Zoals in de antwoorden al aangegeven (daarom een reaktie): Ja, de hobbit bestaat uit één boek. Zijn opvolger "The lord of the rings" is wél een trilogie. Om die reden bestaat de film-serie van "The lord of the rings" ook uit 3 delen. Peter Jackson had een groot kassucces met de "The lord of the rings"-serie. Hij wil daarom blijkbaar de Hobbit ook maximaal uitmelken. Vandaar dat een véél dunner, één-delig kinderboek ook maximaal uitgerekt wordt en over 3 delen wordt verspreidt. Het is ook dé reden waarom het eerste deel (een film over 13 dwergen en één hobbit die een wandeling ondernemen, that's all !) bij tijden simpelweg gewoon saai is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij tijden ?? Ik heb het eerste deel nauwelijks uit kunnen zitten en nog geen behoefte gehad aan vervolgdelen. Dat is het nadeel als je een boek echt letter voor letter kent....een kinderboek nog wel, dat als een soort action-epos verfilmd moest worden. Doodzonde.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vind de film ook bepaald niet leuk. Terwijl ik lotr wel leuk vind.
Dus ik was benieuwd of het boek misschien wel leuk was.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Als de hobbit in 1 film was uitgebracht, dan was het een prachtfilm geweest ! Het kinderboek-idee blijkt voornamelijk uit de schrijfstijl van het boek (welke _totaal_ anders is dan die van The Lord of the Rings !) Het verhaal an sich is best als een helden-epos te vertellen. En de Special Effects die Peter Jackson gebruikt zijn geweldig. De ingrediënten zijn aanwezig. Maar ja, Peter Jackson heeft voor het geld gekozen, niet voor een goede film...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het boek is enig ; zoals ik al zei, een van mijn lievelingsboeken. Maar hou wel in je achterhoofd dat het een kinderboek is. (Hoewel ik me afvraag of er vandaag de dag nog 10, 12jarigen zijn die er zelfstandig doorkomen. Niet veel vrees ik. Het is wel beduidend meer "boek" dan , pakweg, Wipneus en Pim. )
En ach, die nog geen 200 bladzijden ; voor je kunt besluiten of je het leuk vind of niet heb je het al uit ;-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@HeerVoldemort
De hobbit is zeker een leuk boek, maar je moet er wel met de juiste verwachtingen aan beginnen. Tolkien kreeg de opdracht een kinderboek te schrijven en dat heeft hij ook gedaan. De zinnetjes zijn wat kinderlijker en er is wat meer "rijmelarij". Een beetje zoals Dick Laan de boeken van Pinkeltje geschreven heeft. Volwassen avonturen, maar meer melodieus verteld. Vergeet niet dat Tolkien heel Middenaarde en al zijn volkeren al in zijn fantasie al uitgewerkt had. (Het tot in detail creëren van die wereld was een hobby van hem) Tegen die achtergrond heeft hij de Hobbit geschreven en omdat het een kinderboek moest zijn heeft hij een kinderlijke schrijfstijl toegepast. Toen hij later de opdracht kreeg een tweede deel van de Hobbit te maken heeft hij zich "niet geheel" aan zijn opdracht een tweede kinderboek te schrijven gehouden. Gelukkig maar want de LOTR is een meesterwerk !

Het beste antwoord

Ja, het bestaat uit één boek.

De hoofdpersoon is de Hobbit Bilbo Balings (Bilbo Baggins) die nooit avontuurlijk is geweest. Hobbits vormen een vredelievend volk dat in de Gouw woont en ongeveer een meter lang wordt. Samen met de tovenaar Gandalf en dertien Dwergen onderneemt hij een avontuur om een schat die de draak Smaug van de Dwergen gestolen heeft terug te winnen. Tijdens de tocht vindt hij een ring, die later in In de Ban van de Ring (The Lord of the Rings) een grote rol zal spelen. Door Bard, een boogschutter uit Esgaroth (Meerstad), wordt de draak Smaug verslagen en de schat door de dwergen heroverd. Bilbo vervolgt zijn avontuur en komt als een heel ander iemand thuis.
SimonV
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Naast het geven van het juisteantwoord verklap je het hele verhaal!
SimonV
9 jaar geleden
Tja, dat klopt eigenlijk wel...
Ik ging ervan uit dat HeerVoldemort het boek gelezen had, en 'k wilde met de samenvatting laten zien dat dit ook echt het hele verhaal was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jep, 1 boek, en nog een dun boekje ook. Je leest het in vier uur uit. Hoe ze daar ooit negen uur film uit hebben weten te stampen is me nog steeds een raadsel. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat deze verfilming van een van mijn favoriete boeken mij heel vies is tegengevallen. Tewijl LOTR prima te kauwen was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik werd bij deel 2 weer wakker bij de draak. Dat was wel leuk.