Hoe kan je je zelf motiveren om een x aantaal worden per dag te schrijven (voor een boek ofzo)?

zoals de vraag al zegt wil ik voor mijn boek een x aantal worden per dag schrijven, maar hoe raak ik daar meer gemotiveerd voor. Ik schrijf nu eigenlijk alleen maar als ik zin heb en wil dat graag veranderen

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik schrijf trouwens graag hoor, alleen ik kan geen x aantal worden per dag schrijven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

maak je verhaal dat je wilt meedelen, boeiender voor jezelf, niet zozeer persoonlijk maar ruimer, gezelliger,avontuurlijker,........
Stel een planning op voor jezelf, over wat je precies wilt schrijven en blijf je doel voor je ogen houden.
Begin met kleinere schrijf tijden misschien?
vb.: een kwartiertje schrijven(turen in t begin) en dan een kleine pauze inlassen om dan weeral een kwartiertje te schrijven,enz.

Toegevoegd na 7 minuten:
ik ben zelf een verwaand schrijver en op een dag was schrijven een moeilijk iets geworden toen heeft deze aanpak me terug geïnspireerd.
Ik geef toe schrijven moet in je bloed zitten, maar ook schrijvers hebben last van emoties, m.a.w. iedere schrijver geraakt weleens in een dipje. succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het ongeïnspireerd schrijven in zinloos. En meteen het grootste probleem voor beroepsschrijvers. Ze proberen veelal hun inspiratie uit de alcohol te halen, volgens mij niet de weg naar succes.
14 jaar geleden
Wekker zetten en als die afloopt moet je een bladzijde schrijven...

Als je gemotiveerd moet worden om te schrijven dan ben je niet een echte schrijver... Een schrijver hoeft niet gemotiveerd te worden, schrijvers doen niets liever dan schrijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat is gewoon onzin! De grootse schrijvers worstelen met inspiratie. Je weet er niets van!
AWM
14 jaar geleden
Inderdaad Beest. Van die kant had ik het nog niet bekeken.
Toch maar een -1.
Het systeem met de wekker lijkt me geen goed idee, ten eerste moet je er jezelf toe brengen om die wekker ook elke keer opnieuw te zetten. Ten tweede ga je op den duur een hekel krijgen aan de wekker, en aan het schrijven.

Het lijkt me beter om met een systeem van beloningen te werken. Bijvoorbeeld

Na elke 3 bladzijden ga ik een snackje halen (stukje chocola,...)

na elke 2 hoofdstukken mag ik samen met wat vrienden een flesje wijn kraken.

Na elke 5 hoofdstukken, een gezellig etentje.

enz. Het hoeft natuurlijk geen voedsel te zijn waarmee je jezelf beloont, ik geef maar een idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer regelmatig over je verhaallijn na te denken.
Dat kan bijvoorbeeld goed tijdens rustige momenten, zoals in bed voor het slapen gaan, als je ergens moet wachten, of desnoods op het toilet. Vaak krijg je dan inspiratie door nieuwe ideeën.
Die inspiratie geeft je weer de nodige motivatie om aan je verhaal verder te werken.
Ook schieten je soms onverwachts ideeën te binnen. Noteer ze op een blaadje en je krijgt vanzelf zin om het verder uit te werken.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intentie!
Waarom schrijf jij?
Ik hoop niet voor het boek!

Niemand hield ooit van een schilderij

Iedereen houdt van de schilder!

Het is het proces,
Het is de creator die het eindproduct creeert!

Bedenk wat iedereen kan denken maken, beoordelen of vinden van wat jij aan het maken bent.....

Dat doet Pijn.

Voel en doorvoel

Wanneer je klaar bent, schrijf je boek voor JOU!

Als het goed is heb je al al verloren.
Het eindproduct brengt niemand iets nieuws!

Dan begin jij te schrijven vanuit jou en allen nog maar voor jou

eindelijk BEN je het proces ( en niet meer het eindproduct!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Motivatie kun je alleen uit jezelf halen.

Als schrijven je hobby is dan kan je het af en toe tussendoor doen.
Als schrijven een passie is, dan wil je het altijd doen en doe je alle andere dingen tussendoor.
En dan lig je er 's nachts aan te denken hoe het verder moet en wat de mogelijkheden zijn.

Ik denk dat een boek, wat niet met die passie geschreven is, nauwelijks kans op succes heeft.

Als je jezelf een deadline stelt, dat kan per maand of per week dan zul je zelf de discipline op moeten brengen om daar aan te werken.
Met liefde en aandacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een hoop onzin hier. Ongeïnspireerd schrijven heeft zeker zin. Je stimuleert je onderbewustzijn door te blijven schrijven, of het onzin is of niet. Goede dingen worden vooral geschreven door gewoon maar door te schrijven en vervolgens te schrappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens naar de verhaallijn van jouw boek. Als jij de verhaal echt leuk vind en dit graag aan jouw lezers wil presenteren zou het als vanzelf moeten gaan.
Als ik een boek lees dat ik leuk vind ga ik ook weleens een halfuur/uur later slapen omdat ik echt nog 1 pagina verder wil (herhalend).
Schrijf je wel over iets dat jij leuk vind?
Schrijf je wel naar de toekomst? Schrijven naar de toekomst bedoel ik mee, het denken aan hetgeen waar je naartoe werkt als je schrijft, ik schrijf dit omdat ik daarnaartoe wil werken. Je wil dan graag ergens naartoe en dat zal waarschijnlijk ook meer motivatie geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkste is motivatie en inspiratie. Je moet vooral niet beginnen met een paar woorden schrijven die meteen al een zin vormen. Maak eerst een overzicht als het ware. Net als je bij een spreekbeurt steekwoorden gebruikt.