Weet iemand welk kinderboek met slaapliedjes ik zoek?

Als klein kind heb ik ooit van mijn opa een boek gekregen met daarin korte verhaaltjes over dieren met bijbehorende liedjes/melodietjes voor het slapengaan. Het dunkt me dat het steeds liedjes waren over dieren die hun kinderen in slaap zongen. Ik kreeg het ooit met kerst, tussen 1998 en 2005, het kan dus niet nieuwer zijn, maar wel ouder. Het was een vrij groot boek (ik denk zo'n 25 bij 30 cm2) met een donkerblauwe kaft, daarop stond volgens mij een uil afgebeeld en misschien ook een maan. Ik dacht dat de titel iets als 'Liedjes voor het slapengaan' was, maar het kan ook heel goed iets anders zijn. Langs de gehele rand van het boek (rechterkant) was een gele rand met zo'n 10 knoppen onder elkaar met telkens een ander plaatje erop, elke knop hoorde bij een verhaaltje in het boek en als je erop drukte hoorde je een melodietje waarop de tekst van het korte verhaaltje gezongen kon worden.

Er was een verhaaltje/liedje dat als volgt gaat: "Jool-die-dol-die-dool, de kat die speelt viool. De koe springt over de manestraal dat is mijn droomverhaal." En even verderop: "Vork en lepel gaan er vandoor, dat komt in dromen voor."

Een ander verhaaltje/liedje gaat over een geit (?) die haar kleine geitje in slaap zingt met een tekst over dat de vader geit (een koopman?) weg is om een gouden ring te halen ofzo. "Papa koopt voor jou een gouden ring."

Verder was er ook een verhaaltje/liedje over een vogel (uil?) die elke nacht naar de maan vloog zodat het nacht werd, iets in die trant.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

http://www.peuterplace.nl/kinderboeken/versjes-voor-het-slapengaan.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat boek heeft een CD, geen geluidsknoppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is het boek helaas niet, er zat inderdaad geen CD bij. Toch bedankt voor de moeite!
Zou het 'Apie Kapoen: liedjes en versjes van opstaan tot slapen gaan' kunnen zijn? (zie link 1 voor details)

De uitgever van dat boek is uitgeverij Peereboom en die bestaat niet meer. Uitgeverij SWP onder het fonds Nino heeft die uitgeverij overgenomen.

Wat ik weet van uitgeverijen is dat titels nooit echt lang in de catalogus blijven staan, ook niet online, het verloop is groot. Boeken van dus 10 jaar terug of nog langer staan zeker niet meer in hun fondslijst. Is het een idee om Nino te mailen en je vraag voor te leggen?

Ook uitgeverij Gottmer heeft een aantal boeken met geluidsknoppen in hun lijst staan. Ook hen zou je kunnen bellen/mailen. Ik doe een link met die andere titels erbij, wie weet roept het iets bij je op. ;)

Een vierde link mag niet in de lijst, dus ik doe 'm (stiekem) hier: ga eens zoeken in de online catalogus van de Koninklijke Bibliotheek. In principe zouden zij alle boeken ooit in Nederland verschenen in hun bezit moeten hebben. Ik heb voor je gezocht op trefwoorden als 'liedjes, slapen gaan, vogel, uil' etc., maar ik kreeg soms meer dan 2500 treffers en om die allemaal na te gaan, vond ik 'n tikkie te veel.

www.kb.nl

Toegevoegd na 8 minuten:
Typefout: uitgeverij Pereboom, met 1 e uiteraard. ;)